Het Koninkrijk – Jess Rothenberg RECENSIE

Recensie: Het Koninkrijk – Jess Rothenberg

Ana is één van de zeven hybride androidprinsessen in een futuristisch, Disneyachtig pretpark. Haar leven staat in het teken van het vervullen van de wensen van de gasten. Wanneer Ana medewerker Owen ontmoet, ontwikkelt ze gevoelens die indruisen tegen de manier waarop ze geprogrammeerd is, wat uiteindelijk leidt tot een beschuldiging van moord.

Het Koninkrijk is een Sci-Fi in een Young Adult-jasje. De cover en korte inhoud geven al weg dat het park minder sprookjesachtig is dan het op het eerste zicht lijkt. Het hoofdpersonage is een Fantasist die speciaal werd ontworpen om bezoekers naar het park te lokken en de illusie van een idyllische wereld te wekken.  Auteur Jess Rothenberg schreef eerder Het rampzalige verhaal over jou en mij, waarin Brie sterft aan een gebroken hart en als geest ontdekt dat liefde veel ingewikkelder is dan ze ooit had gedacht. Voor dit nieuwe boek vond ze inspiratie in de anekdotes van haar moeder die ooit als medewerker in Disney World werkte. Ze omschrijft het zelf als een mengeling tussen Westworld, Disney en het vooral in Amerika bekende Serial Podcast waarin een waargebeurd verhaal wordt belicht.

De opzet van Het Koninkrijk is een mengeling tussen rechtbankverslagen, camerabeelden, herinneringen, getuigenissen en verhoren. Dit zorgt voor een interessante kijk en laat de lezers lang gissen naar de ware toedracht achter de misdaad, terwijl ze ondertussen hoofdpersonage Ana beter leren kennen. Ze evolueert van een naïeve sprookjesprinses naar iemand die de illusie weet te doorprikken. Van Fantasisten Nia en Eve leert ze bovendien nadenken over het leven buiten het park. Ondanks het feit dat Ana vooral uit hoogtechnologische hoogstandjes bestaat, blijkt er achter de technologie meer schuil te gaan. Het Koninkrijk stelt dan ook de vraag wat het écht betekent om mens te zijn.

Jess Rothenberg heeft geopteerd voor korte hoofdstukken in een vrij directe stijl, afgewisseld met langere passages waarin meer aandacht is voor details, beschrijvingen van het park en ontwikkeling van de personages. De focus ligt daarbij vooral op Ana en veel van de nevenpersonages blijven tamelijk vaag en oppervlakkig. Door de steeds wisselende perspectieven is er echter weinig ruimte om dat echt als een storend element te ervaren.

Het Koninkrijk is een inventief verhaal waarin ook thema’s als rollenpatronen, dierenrechten en seksueel geweld aan bod komen. Het focust niet louter op artificiële intelligentie en kaart problemen aan die in onze huidige maatschappij hot topics zijn. De context en de omgeving waarin de plot zich ontwikkelt lijken erg specifiek te zijn, toch weet het die grenzen te overstijgen met een boeiende structuur en een afwikkeling die niet helemaal verloopt volgens verwachting. Hoewel het Sci-Fi element dat op de achterflap uitdrukkelijk aan bod komt een specifiek kader creëert is Het Koninkrijk een boek dat toegankelijk is voor een veel breder publiek: boeiend geschreven, een overtuigend hoofdpersonage en waar nodig verrassend kritisch.

Het Koninkrijk

1  2  3  4  5

Welkom in het Koninkrijk... waar 'Happily ever after' niet alleen een belofte is, maar een wet.

Het Koninkrijk is een fantasy-pretpark waar gasten worden ondergedompeld in een wereld vol virtuele draken, gigantische kastelen en hightech wezens.

Ana is een van de zeven Fantasisten, wondermooie android-prinsessen die ontworpen zijn om dromen waar te maken. Dan ontmoet ze Owen, die in het park werkt, en Ana krijgt voor het eerst gevoelens die verder gaan dan haar programmering... Ze is verliefd. Maar het sprookje verandert in een nachtmerrie als Ana beschuldigd wordt van de moord op Owen. Het is het begin van de rechtszaak van de eeuw. Door getuigenissen in de rechtbank, interviews en Ana's herinneringen ontstaat een verhaal van liefde, leugens en wreedheid - en wat het écht betekent om mens te zijn.