Het is hier zo mooi – Mira T. Lee RECENSIE

Recensie: Het is hier zo mooi – Mira T. Lee

Het is hier zo mooi gaat over de band tussen twee zussen. Miranda is de oudste en de verantwoordelijke van de twee. Lucia is het tegenovergestelde, ze is impulsief en probeert alles uit het leven te halen. De zussen hebben een sterke band, die alleen maar sterker is geworden nadat hun moeder is overleden. Maar die band komt echter onder spanning te staan als Lucia opeens stemmen begint te horen. Lucia komt tegen haar zus in opstand als Miranda haar gedwongen laat opnemen. Met medicatie kan de psychische aandoening van Lucia onder controle worden gehouden, maar de zorgen blijven vooral bij haar zus Miranda. Jarenlang gaat het goed en Lucia geniet van haar leven. Tot het noodlot weer toe slaat en Miranda haar eigen leven op pauze moet zetten om haar zusje te helpen.

Mira T. Lee heeft een hartverscheurend verhaal geschreven over de invloed die een psychische aandoening heeft op niet alleen de persoon zelf, maar ook op iedereen erom heen. Ondanks dat Lucia vastberaden is om te laten zien dat ze meer is dan alleen haar ziekte, is het voor haar familieleden moeilijk om niet telkens de ziekte de schuld te geven. De constante angst voor de ziekte en de wanhoop die je als familie voelt, heeft Mira T. Lee heel goed beschreven. Ondanks dat de psychische aandoening van Lucia een grote rol speelt in Het is hier zo mooi overheerst het niet en lopen er meerdere thema’s uitstekend in elkaar over. Mira T. Lee schrijft het vanuit verschillende perspectieven en deze vele verschillende invalshoeken zorgen ervoor dat het verhaal echt meer diepte krijgt. Alle personages zijn op hun eigen manier gebrekkig, maar daardoor kwamen ze realistischer over en kun je als lezer je meer inleven in het verhaal. Het is hier zo mooi had twee dingen dat stoorde, allereerst het vele gebruik van Spaanse woorden. Het kwam op sommige stukken erg overdreven over en het zorgde ervoor dat het verhaal soms niet lekker weg las. Daarnaast stoorde het gebrek aan dialoog, ik miste de interactie tussen de personages. Ik denk dat als Mira T. Lee meer dialoog in het verhaal verwerkt had, het boek de lezer nog meer geraakt zou hebben. Het is hier zo mooi neemt de lezer mee door meerdere landen o.a. door Amerika, Ecuador en Zwitserland. Mira T. Lee beschrijft deze plaatsen op zo een beeldende manier dat je als lezer echt het gevoel heb dat je meereist met de personages.

Het is hier zo mooi is dan wel niet een vrolijk verhaal, maar het heeft wel een belangrijk thema. Ze laat de lezer vanuit het standpunt kijken van iemand die ziek is, maar ook vanuit de mensen die te maken krijgen met iemand die ze voor hun ogen langzaam zien verdwijnen. Ze laat echt de spanning zien die het op een relatie kan hebben. Kortom, een hartverscheurend en liefdevol verhaal met sterke personages, dat absoluut de moeite waard is om te lezen.

Het is hier zo mooi

1  2  3  4  5

Miranda beschermt haar jongere zusje Lucia altijd. Lucia is slim en innemend, maar ook koppig en enorm impulsief. Als Lucia rond haar twintigste opeens stemmen begint te horen, moet Miranda haar zusje gedwongen op laten nemen. Met een scala aan medicatie komt Lucia er weer bovenop. Ondanks haar psychische aandoening ploetert ze daarna onstuimig en dapper voort. Ze leeft jarenlang groots en meeslepend en krijgt een kind, tot ze, onvermijdelijk, weer op de realiteit stuit. Miranda laat haar inmiddels zorgvuldig opgebouwde leven in de steek om opnieuw haar zus te gaan redden - maar alleen Lucia zelf kan besluiten of ze wel gered wil worden.