Vergiffenis - Donna Leon RECENSIE

Recensie: Vergiffenis - Donna Leon

Vergiffenis maakt deel uit van de serie misdaadromans over commissaris Brunetti. Een kennis van Brunetti komt langs op het politiebureau om haar zorgen over haar zoon uit te spreken. Ze verdenkt haar zoon van drugsgebruik en vraagt commissaris Brunetti om dit te onderzoeken. Als uiteindelijk haar man in het ziekenhuis belandt met een ernstige hoofdwond en verdachte sporen op zijn lichaam, wordt de zaak in eerste instantie in verband gebracht met het vermeende drugsgebruik van de zoon. Brunetti zal samen met de commissarissen en inspecteurs de zaak onderzoeken om achter de waarheid te komen van dit ongeval.

Het genre van het verhaal is een sociaalbewuste misdaadroman. Het is belangrijk om je hier vanaf het begin van het boek bewust van te zijn. Verwacht daarom geen sensationele misdaden, maar een crime die gaat over onderlinge relaties tussen mensen en hoe ze met elkaar omgaan. Daarnaast worden verschillende invalshoeken van commissarissen, inspecteurs en omstanders op de zaak belicht in het verhaal. Dit past goed bij het genre misdaad, maar hierdoor volg je als lezer ook steeds nieuwe verhaallijnen die tot een doodlopend spoor kunnen leiden. Voor de lezer kan de spanning hierdoor niet goed worden opgebouwd. Begrijpelijk voor politieagenten op een politiebureau, die van het ene doodlopende spoor naar het andere worden geleid, maar als lezer die opzoek is naar spanning is dit frustrerend.

De plek waar Vergiffenis zich afspeelt is het mooie Venetië. Venetië wordt uitgebreid beschreven: het doolhof met zijn kleine straatjes, waarin de rasechte Venetiaan zo bij zijn bestemming aankomt met zijn aangeboren kompas. De Amerikaanse Donna Leon woonde meer dan dertig jaar in Venetië, waardoor je in haar beschrijving van de stad voelt dat haar hart hier nog steeds ligt.

De schrijfstijl in het boek Vergiffenis is interessant. Italiaanse woorden worden geïntroduceerd in de tekst die door de context een betekenis krijgen. Verder kan Donna Leon levensecht handelingen, gedrag en intonatie in uitspraak van de personages beschrijven in haar verhaal. Hierdoor kun je gebaren zo voor je zien en het verschil in toon horen waarin personages spreken.

Een belangrijk thema in het verhaal is de corruptie die door heel Italië woedt en waar de Italiaan zich als geen ander van bewust is. Hoe de gewone burger van de staat steelt, maar ook hoe de staat profiteert van de burger. Sommige voorbeelden die in het boek aan het licht worden gebracht, zijn zo sluw en uitgekiemd, dat het lastig kan zijn om dit te volgen als buitenstaander. Je leest deze delen uit de tekst een aantal keer over om het uitgedachte plan te begrijpen. Dit is erg sterk en is gelijk aan de complexe realiteit.

“In de meeste romans worden dingen uitgelegd door een verteller. Er wordt ze vertéld waarom de personages deden wat ze deden. Wij zijn gewend aan die stem, die ons vertelt wat we moeten denken. Het is te gemakkelijk. En aan het eind is het zo totaal anders dan het leven, zo onecht.” zegt Paola, de vrouw van Brunetti. Misschien is dat ook wel zo en verandert deze uitspraak het boek van een traag verhaal, zonder opbouwende spanning, naar een eye opener. Vergiffenis is geen boek om te lezen als je op zoek bent naar spanning en sensatie, maar juist als je op zoek bent naar nieuwe inzichten.

Recensie: Vergiffenis - Donna Leon

Vergiffenis

1  2  3  4  5

Commissario Brunetti wordt door een vriendin benaderd om een oogje te houden op haar zoon, omdat ze hem van drugsgebruik verdenkt. Als haar man vervolgens midden in de nacht bewusteloos onder een brug wordt gevonden, lijkt er een verband te zijn met het gedrag van de zoon. Brunetti onderzoekt de zaak met behulp van zijn collega's Claudia Griffoni en Signorina Elettra, maar wordt dwarsgezeten door de steeds grotere bureaucratie op het kantoor.

Ondertussen gaat binnen de Questura het gerucht dat er een lek is binnen het politieapparaat, waarbij de bewijzen zich tegen Signorina Elettra lijken op te stapelen. Maar de waarheid is, zoals Brunetti al vaker heeft ondervonden, niet zo eenduidig als verwacht.