Uit het Dagboek van Grace - Ciara Geraghty RECENSIE

Recensie: Uit het Dagboek van Grace - Ciara Geraghty

In 2010 kwam Verdronken in jou door Ciara Gerathy uit. In 2019 is dit verhaal opnieuw verschenen onder de titel Uit het Dagboek van Grace door Ciara Geraghty. Er is gekozen voor een nieuwe titel en een nieuwe cover, die het verhaal niet per se beter passen. Grace is een boomlange, voluptueuze roodharige jonge vrouw die op een lastig punt in haar leven staat. Ze weet niet wat ze wilt in haar loopbaan, ze heeft een vriendje die niet per se het beste met haar voorheeft en haar broer is overleden nadat zij een domme actie uitvoerde. Als ze dan ook nog wakker wordt in het bed van een saaie IT-collega weet ze helemaal niet meer waar ze het zoeken moet.

Uit het Dagboek van Grace begint met een intense proloog waarin wordt omschreven hoe Grace haar broer is verloren. Na deze pijnlijke start van het verhaal, lijkt Grace zonder daar nog aan te denken door te gaan met haar leven. Dit zorgt ervoor dat Grace weinig sympathiek overkomt. Ze lijkt niet te rouwen, of niet door te hebben wat haar keuzes voor effect hebben gehad. Dit alles verandert heel subtiel. Hoe meer Grace beleeft, hoe duidelijker het wordt dat Grace geen onprettig persoon is. Sterker nog, ze wordt juist steeds sterker en krachtiger naarmate het verhaal vordert. Grace lijkt zichzelf subtiel te straffen, maar ontdekt dit zelf ook én onderneemt actie om dat te verbeteren. Shane, haar vriend van 1 jaar, 3 maanden, 9 weken en 6 dagen wordt steeds minder aantrekkelijk als Bernard, de IT-jongen, steeds wat aantrekkelijker lijkt te worden. Grace begint steeds beter in te zien wat ze waard is, wat ze wilt in het leven en hoe pijnlijk het verleden is. Sommige passages gaan door merg en been, zo ook de contacten met haar moeder. Haar moeder neemt Grace de dood van haar zoon kwalijk, en laat dat op een intens pijnlijke manier aan Grace weten. Juist dit soort momenten maken dit verhaal uniek en levendig, en zo veel meer dan ‘gewoon’ een feelgood roman.

Uit het Dagboek van Grace door Ciara Geraghty is meer dan een feelgood roman zoals op de cover staat beschreven. Na de hartverscheurende proloog, waarin haar broer verdrinkt door een domme actie van Grace, lijkt het verhaal een luchtige toon aan te slaan. Niets is echt minder waar, want onder de charme van Grace gaat een goed omschreven rouwproces schuil. Door de strubbelingen van Grace, die ook de liefde, seksualiteit, haar gewicht, vriendschappen en mode beslaan wordt het verhaal op geen enkel punt te zwaar. Een mooi verhaal over het ontdekken van wat er toe doet in het leven, en hoe verdriet door verschillende mensen heel anders beleefd wordt.

Uit het dagboek van Grace

1  2  3  4  5

Wanneer Grace op een ochtend wakker wordt, in het bed van Bernard O'Malley – haar ietwat sullige nieuwe collega van de IT-afdeling – weet ze dat het mis is. Dat ze door deze actie haar relatie van 1 jaar, 3 maanden, 9 weken en 6 dagen op het spel heeft gezet, wijt ze aan de fes Baileys die ze leeg heeft gedronken (die eigenlijk al een jaar over datum was).
    Grace beseft dat haar leven een puinhoop is: een saaie baan zonder uitzicht op beter, een relatie op afstand en een gespannen familieband met haar moeder en zussen. Gedwongen door de werkelijkheid en gesteund door Bernard neemt Grace haar leven weer in eigen hand. Stukje bij beetje komt ze in het reine met zichzelf en weet ze het enorme schuldgevoel van zich af te zetten waar ze sinds die ene vakantie in Spanje mee rondloopt. En Bernard blijkt uiteindelijk een stuk minder sullig dan ze in eerste instantie had gedacht…