Wie denk je wel dat je bent? - Kaat de Kock RECENSIE

Recensie: Wie denk je wel dat je bent? - Kaat de Kock

In Wie denk je wel dat je bent? van Kaat de Kock volgen we het verhaal van de 18-jarige Eva. Ze heeft een druk leven: een baan in de supermarkt, toneelrepetities en daarnaast lopen er nog de nodige spanningen tussen haar en haar beste vriendin Jana. Wanneer een onbekende man haar dan ook van een afstandje bekijkt, denkt ze er in de eerste instantie niet veel van, behalve dat het een enge vent is. Maar de man duikt steeds vaker op en blijft naar haar staren, waardoor Eva uiteindelijk de moed bij elkaar verzamelt om hem aan te spreken. De man beweert dat hij haar biologische vader is. Dat is het begin van een aantal spannende en akelige gebeurtenissen. Kan Eva de man vertrouwen?

Wie denk je wel dat je bent? is een dunne thriller van slechts 139 pagina’s.  De eerste indruk spreekt mij meteen aan en Kaat de Kock is er dan ook in geslaagd om een goede Young Adult thriller te schrijven. Dit is mede te danken aan haar fijne schrijfstijl en duidelijke verwoording. Op sommige momenten zag ik het verhaal zich echt voor mijn neus afspelen. Ook is de hoofdpersoon Eva een interessant personage. Het viel mij alleen wel op dat haar karakter iets jonger was beschreven dan ze is. Ook qua spanning zit Wie denk je wel dat je bent? nog niet heel erg op het gewenste thriller niveau. Het is spannend en je nieuwsgierigheid wordt gewekt, maar het is niet zo dat je ademloos zit te lezen. Ook liggen een aantal gebeurtenissen wat voor de hand, waardoor het al snel voorspellend wordt. Hierdoor vind ik het boek meer geschikt voor de wat jongere doelgroep van Young Adult lezers.

De opbouw van het boek verloopt goed: Eva’s karakter wordt terloops goed uitgeschreven en na een aantal bladzijden heb je een goed beeld van haar karakter en haar leven. Dat is knap gedaan, aangezien het verhaal zo kort is. Wie denk je wel dat je bent? is daarom een fijn boek om even tussendoor te lezen en je hebt hem binnen een aantal uur uit. En dat komt niet alleen omdat het boek zo dun is, maar ook omdat ik op de een of andere manier toch maar wilde blijven lezen en nieuwsgierig was naar het einde. Daarom krijgt Wie denk je wel dat je bent? van Schrijfster Kaat de Kock 3 hartjes.

Wie denk je wel dat je bent?

1  2  3  4  5

Het leven en de zekerheden van een achttienjarig meisje worden overhoopgehaald in deze zenuwslopende thriller voor young adults.
    Wat een enge vent! Dat denkt Eva als ze hem voor het eerst ziet en hij haar nastaart. Maar ze besteedt er verder weinig aandacht aan. Ze heeft haar handen en haar hoofd immers vol met haar werk in de supermarkt, haar toneelrepetities en een hoogoplopende ruzie met haar bff Jana. Tot de vreemde kerel opnieuw opduikt. En opnieuw. Als Eva uiteindelijk de moed vindt om hem aan te spreken, beweert de man dat haar leven een leugen is en dat hij haar biologische vader is. En dan wordt het pas echt akelig …