Er was eens iets anders – Danielle Teller RECENSIE

Recensie: Er was eens iets anders – Danielle Teller

Wanneer je aan Assepoester denkt, denk je ook gelijk aan de gouden koets, het glazen muiltje en de boze stiefmoeder en stiefzussen. Maar wat als de stiefmoeder helemaal niet zo akelig is, maar een lief meisje geschapen door haar omstandigheden? Dit is Er was eens iets anders, het debuut van auteur Daniëlle Teller. Dit boek levert haar lezers een hele andere kijk op het sprookje Assepoester, zonder dat dit zijn magie verliest.

We kennen allemaal het verhaal van Assepoester en haar slechte stiefmoeder. Maar op een dag is de desbetreffende stiefmoeder, Agnes, al deze geruchten zat en besluit haar eigen verhaal te vertellen. De jonge Agnes komt als wasmeisje in een kasteel terecht waar ze een moeilijke tijd ondergaat. Hieruit weet ze te ontsnappen, maar ze komt als jonge vrouw in de middeleeuwen in diverse moeilijke situaties terecht waar ze zich uit moet weten te redden. Daniëlle Treller weeft in deze nieuwe kijk op het sprookje Assepoester, elementen uit het sprookje samen met historisch romantische elementen.

Wie niets zou weten over het sprookje Assepoester zou denken dat hij een historisch roman aan het lezen is. Auteur Daniëlle Teller laat gelijk zien, dat ze niet vies is van het doen van research en dit levert een mooi verhaal op van een jonge vrouw, die moet omgaan met beperkingen van de tijd waarin ze opgroeit. Denk hierbij aan het verrichten van een dienstbaar beroep in de middeleeuwen en het ongewenst zwanger raken. De auteur heeft duidelijk veel onderzoek naar de rol van de vrouw in de Middeleeuwen gedaan. Dit maakt dat het boek veel realistischer overkomt, dan dat je van een hertelling van een sprookje zou verwachten. De vele details over de kastelen waar Agnes in werkt, de omstandigheden waarin ze moet slapen en de rangen en standen van die tijd, dragen bij aan de sfeer en de geloofwaardigheid van Er was eens iets anders.

Het debuut van Daniëlle Teller is origineel te noemen, omdat het zich richt op een één van de minder populaire figuren in een sprookje, om op deze manier mensen anders naar een sprookje te laten kijken. Wel verliest het verhaal één van de belangrijkste elementen van een sprookje, de aandacht voor goed en kwaad, niet uit het oog. Wel wordt dit genuanceerder toegepast, omdat Er was eens iets anders laat zien, dat de stiefmoeder niet per definitie 100% slecht is en Assepoester niet per definitie 100% goed. De lezer krijgt namelijk sympathie voor hoofdpersoon Agnes en de problemen, waar ze in haar jonge leven mee te maken krijgt. Wel heeft de overgang van de magische elementen in de proloog en de duidelijk historische elementen in de eerste hoofdstukken, wel even de tijd nodig voor de lezer om hier aan te wennen. Juist de vele details die de auteur hierbij gebruikt, draagt hieraan bij. Daarom is het handig om bij het lezen te beseffen dat het niet alleen een andere manier is om een sprookje te vertellen, maar ook een goed uitgewerkt historisch roman.

Er was eens iets anders is een combinatie van een sprookje en een historisch roman, waarbij de auteur gedegen onderzoek heeft gedaan om de rol van de vrouw in de Middeleeuwen overtuigend neer te zetten. Dit verhaal zet het sprookje van Assepoester voorgoed in een ander daglicht. Met name een aanrader voor liefhebbers van historische romans.

Er was eens iets anders

1  2  3  4  5

Er was eens iets anders van Danielle Teller is een even heerlijke als intelligente hervertelling van Assepoester, met een nieuwe rol voor de "boze' stiefmoeder. Dit prachtige en ontroerende verhaal nuanceert en verrijkt het thema goed en kwaad in de klassieke sprookjes.
    Als er in het land geruchten de ronde doen over de wrede opvoeding van de nieuwe prinses Assepoester, besluit haar stiefmoeder Agnes het ware verhaal te vertellen.
    De tienjarige Agnes wordt door haar arme boerenfamilie weggestuurd om bij een wasserij te gaan werken. Na enkele jaren ontvlucht ze haar tirannieke bazin, raakt onderweg zwanger en weet uiteindelijk als alleenstaande moeder een bestaan op te bouwen. Door een ongelukkige gebeurtenis keert ze terug naar het landhuis met de wasserij. Daar wordt ze het kindermeisje van Assepoester. Ze worstelt met haar liefde voor dit meisje dat haar stiefdochter wordt en uiteindelijk de gevierde prinses die de onbereikbare fantasieën van velen belichaamt.