Citytrip – Gerda van Wageningen RECENSIE

Recensie: Citytrip – Gerda van Wageningen

Wanneer Cynthia Blom na een vervelende scheiding het geluk weer heeft gevonden in de armen van weduwnaar Jasper van Heeteren, zetten ze alles op alles om een gelukkig samengesteld gezin te kunnen vormen. Ze besluiten samen met hun 4 puberende kinderen een citytrip naar Londen te maken om elkaar beter te leren kennen. Wat begint als een leuk idee, blijkt in de praktijk toch tegen te vallen. Het ideaalplaatje van een groot gezin, zoals ze voor ogen hebben, lijkt op dat moment mijlenver.

Citytrip van Gerda van Wageningen is geschreven vanuit het perspectief van Cynthia. In het eerste hoofdstuk maken haar dochters kennis met haar nieuwe liefde en wat verderop wordt ook Cynthia voorgesteld aan de zoon en dochter van Jasper. Vol goede moed starten ze vervolgens aan hun citytrip naar Londen. Wat volgt is een afwisseling tussen goede en slechte momenten die zij met hun kinderen en samen hebben. Het ene moment is het ontzettend gezellig, zijn Cynthia en Jasper dolgelukkig met elkaar en ziet de toekomst er rooskleurig uit voor alle 6 samen. Het andere moment slaan hun kijk op het leven en de doorlopende spanningen en verschillen tussen de kinderen door op, met name het gevoel en humeur van Cynthia, en twijfelt ze aan haar hele relatie met Jasper. Gecombineerd met de zorgen die ze over haar eigen ouders heeft nu haar dementerende vader snel achteruit gaat, zorgt dit voor een nare sfeer tussen het zestal.

Zo gaat het eigenlijk het hele verhaal. Problemen of gebeurtenissen van en tussen de kinderen en hun ouders worden te vaak herhaald, waardoor de interesse in het verhaal wegebt. Het is duidelijk dat niemand perfect is, maar bepaalde problemen hoeven niet keer op keer terug te komen in het verhaal. De verschillende kijk op onder andere het gedrag van hun kinderen zorgt dan uiteindelijk ook voor een flinke relatiecrisis.

Tijdens het lezen van Citytrip leer je de karakters enigszins kennen, maar dit blijft redelijk beperkt tot bepaalde eigenschappen, kwaliteiten en gedragingen van karakters, die naar mijn mening te vaak herhaald worden. Dat is jammer. Het verhaal had meer diepgang kunnen krijgen door een beter uitgewerkt plot. Het komt nu erg simpel over, terwijl het een mooi verhaal had kunnen zijn. Gerda van Wageningen heeft namelijk wel goede en actuele thema’s verwerkt in haar verhaal, waaronder het eetprobleem van Jaspers dochter Marjet of de intimiderende houding van zijn zoon tegenover Cynthia’s dochter. Ook de problematiek rondom dementerende ouderen en de mogelijkheden tot zorg vanuit de staat, openen je de ogen weer even. De schrijfstijl die Van Wageningen hanteert in Citytrip leest prettig weg en laat je vlot en soepel door het boek gaan. De herkenbare details die in het verhaal verwerkt zitten, zowel in Nederland als in Londen, geven je de mogelijkheid de locaties daadwerkelijk voor je te zien.

Het is jammer dat Citytrip de diepgang mist om er een echt goed verhaal van te maken. Er gebeurt heel veel in een korte tijd, maar eigenlijk gebeurt er helemaal niks. Het is een continue tweestrijd tussen het wel of niet samen met elkaar willen zijn. Dit maakt de gebeurtenissen richting het einde voorspelbaar. De thema’s en de setting zijn echter leuk gedaan en het boek leest lekker weg als je een middagje niets te doen hebt.

Citytrip

1  2  3  4  5

De moderne roman "Citytrip' van Gerda van Wageningen gaat over de eerste vakantiereis van een samengesteld gezin. Jasper en Cynthia – hij is weduwnaar, zij gescheiden – gaan samen met hun beider kinderen naar Londen. Dit idee, op een roze wolk geboren, pakt helaas niet zo rooskleurig uit als ze hopen. Juist in die realiteit kunnen ze echter samen groei doormaken en ontdekken uit wat voor hout hun liefde is gesneden. Gerda van Wageningen laat met "Citytrip' overtuigend zien hoe het is om verliefd te zijn als je allebei bagage meebrengt van vroeger.