Messias van niks – Michiel Cox RECENSIE

Recensie: Messias van niks – Michiel Cox

Messias van niks is de debuutroman van Michiel Cox die eerder al diverse toneelstukken en korte verhalen schreef. Messias van niks speelt zich af in het fictieve Belgische dorpje Vuchelt: een klein en rustig dorp waar elke drie jaar een processie plaatsvindt ter ere van Hadewijch. Deze gebeurtenis trekt altijd veel toeristen en belangstellenden naar het dorp. Dit keer is er echter nog meer aan de hand, want enkele maanden voor de processie komt Odetta in het dorp wonen, een bijzondere vrouw die voor opschudding zorgt.

Het verhaal begint eigenlijk aan het eind van de gebeurtenissen, op de dag van de processie en de begrafenis van Odetta. Het is hierdoor niet direct duidelijk wat er vooraf gebeurd is, maar langzaamaan wordt het verhaal ontrafeld. Messias van niks is dan ook niet geheel chronologisch opgebouwd. Terwijl de dag van de processie en begrafenis vordert wordt ondertussen aan de hand van terugblikken door de vertellers steeds meer duidelijk wat er zich vooraf heeft afgespeeld.

In Messias van niks wisselt het vertelperspectief tussen vier verschillende vertellers en daarmee ook hoofdpersonages: Jeannine, de eigenaresse van de wierookwinkel die met name rondom de processie grote omzet draait; Miriam, de journaliste die een verhaal wil schrijven over Odetta; Sven, een jonge en wat teruggetrokken inwoner van het dorp met een uitgesproken mening en een vervelend lichamelijk probleem; en meneer pastoor, de pastoor van het dorp die ook zo zijn eigen worstelingen heeft. Stuk voor stuk bijzondere karakters met geregeld eigenaardige eigenschappen. Deze verschillende perspectieven geven een prettige afwisseling aan het verhaal, maar maakt ook wel dat het verhaal wat vluchtig is en soms wat diepgang mist.

De schrijfstijl van Michiel Cox is luchtig en humoristisch, misschien zelfs wat absurdistisch op bepaalde momenten. Hoewel het goed te volgen en begrijpen is voor Nederlanders, is het door het taalgebruik ook wel duidelijk dat de auteur Vlaams is.

Het verhaal van Messias van niks is te omschrijven als een karikatuur van de werkelijkheid. Michiel Cox heeft de gebeurtenissen en personages uitvergroot, maar processies, verering van heiligen en heiligverklaringen komen ook in de werkelijkheid voor. Hij lijkt hiermee op een grappig manier te willen laten zien wat verering met mensen en een dorp kan doen, en hoe een enkele persoon al snel een grote invloed kan hebben.

Messias van niks is een opvallende roman, alleen al door de titel en kleurrijke omslag, maar ook door de inhoud. Een boek met een grappig en wat bizar verhaal en bijzondere personages. Het maakt nieuwsgierig naar toekomstig werk van Michiel Cox.

Messias van niks

Michiel Cox

15 augustus 2019

ISBN 9789025454616
    Uitgever Atlas
    224 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

In Vuchelt vindt eens in de drie jaar een Hadewijch-processie plaats. Duizenden gelovigen en toeristen van over de hele wereld overspoelen het doorgaans doodkalme Vlaamse stadje. Een half jaar voor de processie komt Odetta er wonen, ze verstoort de rust met haar opvallende gedrag en ongewone verhalen. De inwoners zijn gefascineerd en al snel neemt de Hadewijch-cultus een nieuwe, extreme vorm aan. Volgelingen van Odetta komen tegenover ongelovigen te staan, Hadewijchs woorden worden gescandeerd en wonderen voltrekken zich. Als Odetta geheel onverwacht en nota bene enkele dagen voor de processie overlijdt is het hek van de dam. Een ramp hangt in de lucht, de vraag is welke vorm die gaat aannemen. Door de ogen van een impotente jongeman, een verkoopster van wierook, een schrijfster in de ban van Hadewijch en een ongelovige priester zien we hoe de bevolking in rep en roer raakt. Vier perspectieven op de ontketende gekte en hoe massahysterie bezit neemt van de gemeenschap.