Koud bloed - Robert Bryndza RECENSIE

Recensie: Koud bloed - Robert Bryndza

Uitgeverij Boekerij is uitstekend bezig, want in een moordend tempo hebben ze de boeken van Robert Bryndza weten uit te geven. Koud Bloed is alweer het vijfde deel in de reeks met inspecteur Erika Foster en is sinds kort in de boekhandels te vinden. In januari 2020 zal het (voorlopig) laatste deel van de serie verkrijgbaar zijn. Het zal de titel Doodsgeheim dragen.

In een korte tijd worden er twee lijken gevonden, die een link met elkaar lijken te hebben. Beide lijken zijn verminkt en in een koffer gepropt, waarna deze koffer in de rivier de Theems is gegooid. Detective Erika Foster wordt met haar team op de zaak gezet. Terwijl het onderzoek nog maar net in gang is gezet, krijgt Erika te maken met een drugsgerelateerde aanval waardoor ze een paar weken buiten spel is. Maar de moorden gaan door en de identiteit van de dader is nog geheel onbekend...

Dat Bryndza het advies van zijn lezers ten harte neemt, bewees hij al met zijn voorgaande boeken. Zo maakten de personages mooie karakterontwikkelingen door en werd de serie met elk boek beter. Het is wel aan te raden om de serie van begin af aan te lezen, zodat je deze ontwikkelingen zelf kunt meemaken. Ook met Koud Bloed laat de auteur zien dat hij er niet voor terugdeinst om iets nieuws te proberen. Hij geeft zijn lezers een voordeel door hen al vroeg in het boek de namen van de daders te geven. Hoewel dit de spanning voor een deel terug schroeft, blijft het gissen naar het achterliggende verhaal wel een grote rol spelen. We krijgen dagboekverslagen van de moordenaar te lezen en hoewel deze wat onvolwassen geschreven zijn, geven ze het verhaal een goede dosis mysterie. Je wordt ontzettend gemotiveerd om erachter te komen hoe het verhaal precies in elkaar steekt. En zoals we ondertussen van de auteur gewend zijn, verklapt hij dit pas wanneer hij de tijd ervoor rijp acht.

Erika heeft in eerdere delen laten zien dat ze haar geduchte karakter zelf ook enigszins zat was en van hieruit werd een nieuwe Erika geïntroduceerd: een vrouw van vlees en bloed die sterk in haar schoenen staat en zich kan vastbijten in zaken, maar niet zodanig dat de rest van de wereld daaronder moet lijden. Het team werkt ontzettend goed samen en de mate van vertrouwen onderling zorgt ervoor dat het onderzoek erg realistisch overkomt. Doordat een aantal teamleden in de jaren een persoonlijke band ontwikkeld hebben, is er natuurlijk ook wat trammelant ontstaan. De personages hebben wat moeite om een balans te vinden tussen hun persoonlijke akkefietjes en hun zakelijke verstandhouding en dit zorgt voor levensechte personages waarmee weinig moeite gepaard gaat om je te kunnen identificeren. Koud Bloed blinkt uit in het weergeven van de persoonlijke band tussen de teamleden van een politiekorps.

Koud Bloed weet niet het niveau van de voorgaande boeken te behalen, maar is zeker geen slecht boek te noemen. Paden zijn nooit gelijkmatig en Koud Bloed is net dat gehavende hobbeltje in de weg. Toch wekt het geen zorgen op. Het verhaal steekt degelijk in elkaar en doordat de auteur de moeite neemt om tips in zijn volgende boeken te verwerken en hierdoor kun je je alleen maar afvragen wat hij nog meer voor je in petto zal hebben.

Recensie: Koud bloed - Robert Bryndza

Koud bloed

1  2  3  4  5

Onderdeel van de serie Erika Foster.

De koffer was zwaar verroest. Erika Foster hield stug vol en uiteindelijk gaf hij mee. Maar de inhoud van de koffer overtrof haar ergste nachtmerries.

Wanneer een gehavende koffer met het verminkte lichaam van een jonge man aan de oever van de Theems aanspoelt, is zelfs rechercheur Erika Foster geschokt. Ze heeft al heel wat gruwelen voorbij zien komen in haar leven, maar dit heeft ze nooit eerder gezien. Terwijl Erika en haar team de zaak voorbereiden leggen ze de link met een ander slachtoffer, een jonge vrouw die twee weken eerder in een vergelijkbaar type koffer werd gevonden.

Erika realiseert zich dat ze op het spoor is van een seriemoordenaar, die klaar is om opnieuw toe te slaan. Nog voordat ze een volgende stap kan zetten, wordt zij zelf slachtoffer van een brute aanval. Maar Erika is een doorzetter, en niets zal haar tegenhouden. Dan blijkt het leven van twee kinderen van haar collega in gevaar, en wordt de situatie nog nijpender. En in die race tegen de klok doet Erika een nieuwe schokkende ontdekking: er is meer dan één moordenaar.