Het proefjesschrift van opa - Folkert Oldersma RECENSIE

Recensie: Het proefjesschrift van opa - Folkert Oldersma

Op een dag komt Aika thuis van school, maar in van plaats op de geplande vakantie te gaan, moet ze gedwongen bij haar opa gaan logeren. De opa waar haar moeder al zolang ze zich kan herinneren ruzie mee heeft. Gelukkig mag haar allerbeste hondenvriendje Flynn mee en gaan ze samen het avontuur aan. Maar wie is die jongen in het bos? En wat doet opa toch heel de dag in die pipowagen? En wat als er dan ook nog ingebroken wordt?

Het proefjesschrift van opa is een vlot en vrolijk verhaal van Folkert Oldersma. Het verhaal wordt ondersteund met moderne illustraties door Chris Vosters. Ondanks dat Aika niet een super warm ontvangst krijgt als ze net bij haar opa arriveert, is Aika zelf absoluut een gezelligheidsmens. Ze probeert het beste van elke situatie te maken en weet iedereen om haar heen te betoveren door haar gezelligheid.

Deze gezelligheid in Het proefjesschrift van opa komt mede door haar vlotte babbel. Aika doet niets liever dan haar opa plagen en zeggen waar het op staat. Omdat opa geen opa, maar liever Dirk genoemd wil worden, lijkt het soms zelfs een beetje alsof Aika geen grenzen heeft en onbeleefd overkomt. Maar de goedgemutste lach die erop volgt, bewijst het tegendeel.

Het verhaal van Het proefjesschrift van opa gaat vooral ook over de uitvindingen van opa Dirk. Door het verhaal heen leert Dirk de kinderen Aika en Charles hoe belangrijk goed en eerlijk onderzoek is. Zo wordt al snel duidelijk dat je een onderzoek altijd drie keer moet doen voordat je betrouwbare conclusies mag trekken. In het verhaal heeft Folkert Oldersma dan ook allemaal proefjes en “werkbladen” opgenomen die de jonge lezer zelf kan doen. Zo kan je onder andere zelf CO2 maken, een DNA onderzoek doen en zelf brood maken. Ook zitten er denkvragen in, om de lezer te prikkelen om over bepaalde onderwerpen na te denken. Maar soms is Aika dat serieuze gedoe zat en haalt ze liever grapjes uit. Deze perfecte afwisseling zorgt ervoor dat het een heerlijk vlot boek is.

Al met al zorgt dit ervoor dat Het proefjesschrift van opa een heel leuk en vlot verhaal is. Het is heel afwisselend en er worden veel verschillende thema’s aangehaald. Toch heeft het verhaal vooral een wetenschappelijke ondertoon, waardoor het vooral heel nieuwsgierige en actieve kinderen vanaf negen jaar zou aanspreken. Toch heeft het verhaal genoeg sociale thema’s om het verhaal ook menselijk, eigentijds en niet langdradig te maken.

Het proefjesschrift van opa

1  2  3  4  5

Een vlot en vrolijk verhaal met proefjes die je zelf kunt doen. Voor vragenstellers en uitvinders in de dop vanaf 9 jaar.
    Aika gaat logeren bij opa. Tegen haar zin, want ze kent hem nauwelijks. Mama en opa hebben namelijk al heel lang ruzie. Maar Aika wordt aangestoken door haar grootvaders passie voor wetenschap en techniek. Ze besluit om iets aan de familietwist te doe n en wordt daarbij gesteund door opa's slechthorende buurjongen Charles. Maar dan wordt er ingebroken in opa's werkplaats …