De man die zijn schaduw zocht – David Lagercrantz RECENSIE

Recensie: De man die zijn schaduw zocht – David Lagercrantz

De man die zijn schaduw zocht is alweer het tweede boek in de Millennium reeks dat geschreven is door David Lagercrantz, die na het overlijden van Stieg Larsson het stokje van hem overnam. Het is het vijfde boek in de serie. Er zijn, net als in eerdere delen, meerdere verhaallijnen waarbij Lisbeth Salander in dit geval een grote rol speelt. Salander zit, als gevolg van gebeurtenissen uit het vorige deel, in de gevangenis en probeert daar, met gevaar voor eigen leven, een medegevangene te helpen en beschermen. Daarnaast probeert ze meer te weten te komen over haar verleden. In beide gevallen krijgt ze hulp van andere bekende personages uit de eerdere boeken zoals onderzoeksjournalist Mikael Blomkvist en Holger Palmgren, Lisbeth’s voogd.

Lisbeth Salander is een mysterieus personage uit de serie en voor veel lezers ook wel het favoriete personage. Ze is een geniale hacker met een bijzonder, en ook wel gewelddadig karakter van wie we nog vrij weinig weten. Daar komt in De man die zijn schaduw zocht verandering in, omdat meer duidelijk wordt over haar verleden en daardoor ook over waarom ze geworden is wie ze is. Dit maakt wel dat, ten opzichte van de eerdere delen in de reeks, De man die zijn schaduw zocht wat spanning mist. Het is vooral een interessant verhaal, met soms wat spannende momenten. Leuk detail is dat we er ook achter komen waarom ze een draken tattoo heeft, een afbeelding die al meerdere malen de cover van de boeken sierde.

De man die zijn schaduw zocht leest prettig. David Lagercrantz heeft een fijne schrijfstijl en de verschillende verhaallijnen zijn goed te volgen. Het verhaal komt wel wat traag op gang en een ander minpunt zijn wel de vele toevalligheden in het verhaal die maken dat het verhaal soms wat vergezocht lijkt, dat is jammer. Daarnaast mist het verhaal in vergelijking met de eerdere delen ook wel wat diepgang en complexiteit.

De man die zijn schaduw zocht is op zichzelf een goed boek, maar in het licht van de delen die geschreven zijn door Stieg Larsson is dit boek minder sterk en minder spannend. Helaas dus geen topper in de Millennium reeks, maar dat neemt niet weg dat het boek toch de moeite waard is voor wie de rest van de serie heeft gelezen of dat nog gaat doen.

De man die zijn schaduw zocht - Millennium 5

1  2  3  4  5

Lisbeth Salander zit voor korte periode in de gevangenis. Ze probeert zich zoveel mogelijk afzijdig te houden van haar medegevangenen om conflicten te vermijden. Wanneer ze het toch opneemt voor een jonge vrouw uit Bangladesh in de cel naast haar, wordt ze onmiddellijk uitgedaagd door de bendeleidster Benito.

Holger Palmgren bezoekt Lisbeth en vertelt haar dat hij documenten heeft ontvangen over hoe slecht ze als kind door de autoriteiten is behandeld. De sporen leiden naar een zekere Leo Mannheimer, partner van een welgestelde effectenhandelaar. Hoe is zijn verleden verbonden aan dat van haar? Lisbeth vraagt Mikael Blomkvist, zonder verdere toelichting, onderzoek naar deze Leo te doen. Ondertussen worden de dreigingen van Benito en haar bende aan Lisbeths adres steeds serieuzer.