Storm en de voetbalgoden – Jan Birck RECENSIE

Recensie: Storm en de voetbalgoden – Jan Birck

Wanneer Storm niet slaagt voor de loodzware Vikingproeven moet hij een andere manier zoeken om te ontsnappen aan zijn bestaan als slaaf. Een minstens even belangrijke reden om Viking te worden is de kus die hij dan krijgt van Vigdis. Op aanraden van sjamaan Fufu vraagt Storm de goden om hulp. Het begin van knotsgekke avonturen!

In Storm en de voetbalgoden van Jan Birck maken we kennis met de jonge slaaf Storm. Een sterke, inventieve jongen, de uitvinder van het voetbal. Dit hoofdpersonage is zodanig goed uitgewerkt dat je als lezer onmiddellijk met hem meeleeft. Je voelt zijn doorzetting wanneer hij traint voor de Viking proeven, je proeft zijn teleurstelling wanneer hij de jachtproef verliest en je ervaart zijn moed als hij probeert Vigdis te bevrijden. Je zit op het puntje van je stoel bij ieder doelpunt dat gemaakt wordt. Ook de andere personages werden met veel aandacht voor detail uitgewerkt. Julius, de beste vriend van Storm. Vigdis, het meisje dat alle harten sneller doet slaan. Fufu, de sjamaan met zijn eigenaardige maniertjes.

Daarnaast heeft de auteur ook bij het beschrijven van de omstandigheden van het verhaal een oog voor detail. Zo omschrijft Jan Brick de voetbal bijvoorbeeld als een ‘verschrikkelijke stinkende harige bal die niemand wil aanraken’. Samen met de kleurrijke illustraties kan je je als lezer gemakkelijk een beeld vormen bij het verhaal. Je zou zelf de bal voor geen geld ter wereld in je handen willen houden.

Het boek Storm en de voetbalgoden is een streling voor het oog. Al vanaf de cover maakt het boek een stijlvolle indruk. Dit wordt bevestigd door de gladde bladzijden, de rode accenten en verschillende tekstgroottes in de tekst en de eerder genoemde illustraties.

Storm en de voetbalgoden is opgedeeld in 21 korte hoofdstukken. Elk hoofdstuk heeft een tussentitel die een tipje van de sluier oplicht over wat er te gebeuren staat. Het verhaal is vlot geschreven. Lezers die eraan beginnen, zullen het in één ruk willen uitlezen. Als je een hoofdstuk hebt beëindigd, wil je weten hoe de avonturen van Storm verder gaan. Wint hij de Vikingproeven? Wat gebeurt er bij de goden?

Het hoofdthema in Storm en de voetbalgoden is voetbal. De auteur heeft dit thema op een originele manier uitgewerkt. Hij laat gaandeweg verschillende aspecten van de sport aan bod komen en laat uitschijnen dat dit (nl. voetbal uitgevonden door een slaaf, gebruikt om een ontvoerd meisje terug te krijgen, iedere pas bepaald door de voetbalgoden) de manier is waarop het voetbal is ontstaan. De jonge lezertjes (van 7 tot ongeveer 9 jaar) zullen er na het lezen van dit kinderboek ervan overtuigd zijn dat het voetbal is ontstaan bij de Vikingen!

Storm en de voetbalgoden is een aanrader voor ieder kind. Het boek leest als een trein en het is een uniek verhaal.

Storm - Storm en de voetbalgoden

1  2  3  4  5

De jonge Storm wil niet langer een slaaf zijn van de Vikingen, maar de enige manier om te ontsnappen is om zelf Viking te worden. De Vikingproeven blijken loodzwaar en Storm geeft bijna de moed op. Maar dan is er gelukkig nog de sjamaan, die met een uitstekend plan komt.

En zo begint Storm aan een nieuw avontuur. Met de hulp van twee reuzenvogels trekt hij de hoogste bergen in, op zoek naar de voetbalgoden…

Het eerste boek in deze serie, Storm en de ontdekking van het voetbal, staat op de leeslijst van de Kinderjury!