Nomade - Guido Eekhaut RECENSIE

Recensie: Nomade – Guido Eekhaut

Nomade is een Young Adult boek geschreven door Guido Eekhaut. Nomade speelt zich af in een universum waar je kunt reizen tussen planeten. Aristid leeft zijn hele leven al in de woestijn en weet niet beter. Dan ontmoet hij de ontsnapte Dame Anxil, door wie hij mee wordt genomen op een reis door verschillende werelden. Aristid is nieuwsgierig en volgt Anxil graag. Maar Anxil draagt een geheim met zich mee, waardoor ze beiden niet veilig zijn.

Het universum waarin Nomade zich afspeelt is heel bijzonder en uniek. In dit universum kan men reizen tussen planeten en verschillende werelden. Je leest hoe de verre toekomst eruit zou kunnen zien. Iedere wereld heeft wat herkenbaars en het laat je zeker nadenken over hoe onze wereld in elkaar zit. Door de variatie van werelden, blijft het verhaal ook spannend en interessant.

Guido Eekhaut schrijft met veel beschrijvingen en hij zorgt ervoor dat je je iedere wereld helemaal voor kunt stellen. Hierdoor wordt het verhaal ook veel leuker. Wel is de dialoog vaak apart en de personages praten niet op een gebruikelijke manier met elkaar. Dit zorgt ervoor dat je je misschien niet helemaal kan inleven, maar het laat je wel duidelijk zien dat je in een andere wereld zit.

Je kan je ook goed in het hoofdpersonage Aristid inleven. Hij is heel herkenbaar en veel gevoelens die hij heeft, voel jij ook. Zo ben je net als Aristid nieuwsgierig naar de rest van het universum. Iedere wereld zorgt voor nieuwe indrukken. Tegelijk wil je weten wat er nou met Anxil aan de hand is.

Het is wel jammer dat je alleen Aristid goed leert kennen. De bijfiguren blijven oppervlakkig. Ook is Nomade wat aan de korte kant. Er gebeurt heel veel in een korte tijd en je komt ook heel vaak in een nieuwe omgeving terecht met nieuwe personages. Hierdoor lijkt het verhaal nogal gehaast en het einde helaas wat abrupt.

Kortom, Nomade is een uniek en interessant boek. Het verhaal is leuk om te lezen, doordat je in een compleet ander, maar toch herkenbaar, universum terecht komt. Wel zijn de dialogen apart en de bijfiguren oppervlakkig. Ook is het verhaal nogal kort, terwijl er heel veel gebeurt.

Recensie: Nomade – Guido Eekhaut

Nomade

1  2  3  4  5

Aristid, een jongen van de woestijn, heeft nooit iets anders gekend dan het harde leven onder de zon. Tot hij op sleeptouw wordt genomen door Anxil, een veroordeelde maar ontsnapte Dame. Ze geniet van de vindingrijkheid en de passie van de jongen, maar houdt ook haar eigen doel voor ogen. Uiteindelijk blijkt er achter alles een duivels plot verscholen te gaan, waarin zowel Anxil als Aristid hun rol moeten spelen.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox