Audrey Hepburn - Het Nederlandse meisje - Robert Matzen RECENSIE

Recensie: Audrey Hepburn - Het Nederlandse meisje - Robert Matzen

Audrey Hepburn is, ondanks dat ze al in 1993 is overleden, nog steeds een bekende naam. Ze is bekend geworden als filmster, minder bekend is dat het haar grote droom was danseres te worden. Nog minder bekend is dat haar moeder Nederlandse was en dat ze de oorlogsjaren, van haar 11e tot haar 16e in Nederland heeft doorgebracht. Het Nederlandse meisje gaat over het leven van Audrey Hepburn in deze periode. Daarnaast is Het Nederlandse meisje een beschrijving van de Tweede Wereldoorlog in Arnhem en Velp, want daar woonde Audrey tijdens de oorlog.

Arnhem en Velp zijn zwaar getroffen door de oorlog. Arnhem is vernietigd tijdens Operation Market Garden en de Slag om Arnhem in september 1944. De geallieerden dachten bij Arnhem een grote overwinning op de Duitsers te boeken en zo een grote stap te zetten in de bevrijding van het noorden van Europa. Helaas was dit niet succesvol. Opvallend is dat, zo verhaalt Robert Matzen in Het Nederlandse meisje dat hoge Duitse functionarissen, zoals Seys-Inquart (Duitse Rijkscommissaris in Nederland) en Rauter (hoogste vertegenwoordiger van de SS in Nederland) huizen hadden in Velp.

De beschrijvingen van wat er gebeurd is in Arnhem en Velp hebben in Het Nederlandse meisje bijna een belangrijkere rol dan de biografie van Audrey Hepburn tijdens de Tweede Wereldoorlog. Beiden zijn erg interessant. Het blijkt namelijk dat Hepburn stamt uit de Nederlandse adel, haar moeder was Ella van Heemstra, dochter uit een Friese adellijke familie, maar ze is ook verwant van de families Van Limburg Stirum en Schimmelpenninck, allemaal bekende namen in Nederland. Saillant detail, waar Hepburn tijdens haar leven (begrijpelijkerwijs) nooit veel aandacht aan heeft willen geven zijn de sympathieën die moeder Ella tussen 1935 en 1942 openlijk voor het Duitse regime had. Ella is zelfs vol trots met Hitler op de foto gegaan in 1935, ‘... ze was geen getuige geweest van haar moeders tijd als lipstick-nazi.’ Gelukkig keerden de politieke voorkeuren van Ella van Heemstra tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Een van de andere onderwerpen waar Het Nederlandse meisje op in gaat is de band tussen Anne Frank en Audrey Hepburn. Allebei jonge meisjes tijdens de oorlog, nagenoeg even oud. ‘Ze hadden zich samen een volwassen leven voorgesteld, naar liefde verlangd en gevreesd dat ze nooit de kans zouden krijgen die te ervaren omdat ze dag na eindeloze dag in de schaduw van de swastika leefden.’ Anne was idolaat van Hollywoodfilmsterren en Audrey werd er tien jaar na de oorlog eentje. Allebei slachtoffer van het nazi-regime, alleen Anne overleefde de Tweede Wereldoorlog niet en Audrey wel. Audrey is verschillende malen gevraagd de rol van Anne te spelen, maar heeft dit altijd geweigerd, het kwam te dichtbij haar eigen ervaringen. ‘De oorlog was haar constante metgezel...’

Er valt heel veel te vertellen over dit boek, het barst van de informatie. Matzen heeft zich goed voorbereid op het boek, met uitvoerig onderzoek en veel gesprekken. Hij heeft ook Hepburns jongste zoon Luca Dotti geïnterviewd, ‘Nu begrijp ik waarom de woorden goed en kwaad, en liefde en genade, zo belangrijk waren in haar eigen levensverhaal. Waarom ze openlijk sprak over bepaalde feiten en waarom ze zoveel andere in een afgeschermd deel van haar ziel bewaarde.’ Het boek bevat een uitgebreide verantwoording in de vorm van annotaties over bronnen van ieder hoofdstuk en een literatuurlijst. Ter ondersteuning van de lezer staan in het boek ook een plattegrond van Arnhem en Velp en een stamboom die de roots van Audrey Hepburn toelicht. Middenin het boek zit een katern met foto’s, die een boeiende illustratie van Het Nederlandse meisje vormen. Een klein minpunt is dat er, zeker in de tweede helft, behoorlijk wat typefouten in het boek staan.

Het Nederlandse meisje is een boeiend boek, non-fictie dat leest als fictie. Het is zowel interessant als je meer wilt weten over Audrey Hepburn, maar ook als je meer wilt weten over bijvoorbeeld Operation Market Garden.

Het Nederlandse meisje

1  2  3  4  5

Audrey Hepburn is nog altijd een van de meest geliefde Hollywoodsterren, maar geen enkele van de over haar geschreven biografieën beschrijft haar intense ervaringen tijdens de vijfjarige bezetting van Nederland. Tijdens de oorlog assisteerde ze dokters bij de Slag om Arnhem en maakte ze de Hongerwinter van 1944 door. Maar de oorlogsjaren brachten ook overwinningen mee: ze werd de beroemdste ballerina van Arnhem. Audrey's eigen herinneringen, interviews met bekenden, dagboeken en nieuw onderzoek werpen licht op deze onbekende periode uit haar leven.