Koekoeksjong - Hilde E. Gerard RECENSIE

Recensie: Koekoeksjong - Hilde E. Gerard

In de thriller Koekoeksjong van de auteur Hilde E. Gerard volgen we het meisje Lieze die door haar moeder naar een instelling voor probleemjongeren is gestuurd. Daaruit probeert ze echter uit alle macht te ontsnappen. Intussen zet hetgeen dat Margit, die zich ook in de instelling bevindt, aan Lieze vertelt het leven van Lieze helemaal op de kop.

Koekoeksjong is verdeeld in zes delen die daarna ook weer verdeeld is in vele hoofdstukken. Aan het begin van elk deel is een gedicht te lezen. Deze gedichten zijn erg toepasselijk op het verhaal en laten zien dat Hilde E. Gerard ook een talent heeft voor poëzie. De hoofdstukken in het verhaal zijn niet aan de lange kant. Hierdoor is het voor de lezer eenvoudig om op een natuurlijk moment in het verhaal het boek weg te leggen.

Hilde E. Gerard heeft een hele beschrijvende schrijfstijl. De gedachten van Lieze, maar ook de omgeving waarin zij zich bevindt worden vaak heel uitvoerig beschreven. Aan de ene kant is dat een voordeel, want hierdoor leer je nog meer over Lieze en kan je beter in haar inleven. Ook kan je een betere voorstelling maken van de plekken waar ze is. De auteur weet dit personage mede daardoor erg levendig en realistisch neer te zetten. Door middel van flashbacks kom je erachter wat voor nare gebeurtenissen in haar verleden heeft plaatsgevonden en wat voor invloed dat heeft op haar leven.

Aan de andere kant heeft de beschrijvende schrijfstijl ook een nadeel. Door alles te uitvoerig te beschrijven daalt de verteltempo van het verhaal, waardoor op sommige momenten het verhaal de grip op de aandacht van de lezer verliest. Het is dus lastiger om je aandacht bij het verhaal te houden. Tegen het einde van het boek wordt het verhaal wel steeds spannender en wil je de rest van het verhaal in een keer uitlezen.

Voor een thriller heeft Koekoeksjong toch helaas last van een traag verteltempo om echt spannend te kunnen zijn. Hierdoor verslapt je aandacht op het verhaal al snel en is het vooral in de eerste helft van het boek verleidelijk om het boek weg te leggen. De hoofdpersoon is daarentegen wel goed uitgewerkt en ook de gedichten aan het begin van elk deel van het verhaal zal de lezer vast ook kunnen waarderen.

Koekoeksjong

1  2  3  4  5

Een doorsneetiener kun je Lieze Versluys niet noemen. Jeugdtrauma's vervreemdden haar van haar omgeving. Een verbanning naar een instelling voor probleemjongeren mag voor Liezes moeder een gedroomde oplossing lijken, Lieze is er maar met één doel: ontsnappen. Alleen… waar moet ze heen? Thuis is ze niet welkom. En waar is ze veilig voor de demonen uit haar verleden?