Mijn held de huurmoordenaar - Coen de Kort RECENSIE

Recensie: Mijn held de huurmoordenaar - Coen de Kort

Coen de Kort heeft al enkele jeugdboeken op zijn naam staan en nu is hij weer terug met een nieuw boek getiteld Mijn held de huurmoordenaar. In dit boek volg je het meisje Roos die een onverwachte vriendschap sluit met de ex-gedetineerde Leo. Roos is samen met haar vriendje Dennis weggelopen van haar pleegouders. Nadat ze ontdekt heeft dat haar vriendje ook geen goede bedoelingen heeft, is ze ook weggevlucht van haar vriendje. Leo besluit Roos voorlopig onder zijn hoede te nemen totdat zij zelf beseft dat ze beter af is bij haar pleegouders en besluit terug te gaan.

Het hele verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Roos. Door middel van flashbacks leer je haar achtergrond goed kennen en ontdek je wat er in haar verleden is gebeurd. Toch is het wat lastig om als lezer echt een band met haar te krijgen. Ze komt namelijk erg naïef over en af en toe zijn haar acties en gedragingen onbegrijpelijk. Haar naïviteit komt bijvoorbeeld goed naar voren aan het begin van het verhaal. Haar vriendschap met Leo ontstaat namelijk wel heel snel terwijl Roos nauwelijks iets van hem weet. Dat maakt dat gedeelte van het verhaal ook minder realistisch. De rest van het verhaal is wel interessant genoeg om verder te blijven lezen. Het einde van het verhaal is iets dat de lezer niet ziet aankomen en vormt een mooie afsluiting van het verhaal.

Voor een jeugdboek valt het op dat er in Mijn held de huurmoordenaar regelmatig sprake is van grof taalgebruik, hoewel dat ook wel te verklaren door alle nare dingen die Roos heeft meegemaakt en het feit dat haar vriend een voormalige huurmoordenaar is. Dit taalgebruik heeft echter niet heel veel toegevoegde waarde voor het verhaal en had dus ook wel iets beperkt kunnen worden.

De schrijfstijl van Coen de Kort is erg eenvoudig. Hij houdt de zinnen kort, waardoor het verhaal goed te volgen is en vlot leest. De korte hoofdstukken en het feit dat dit boek slechts 132 bladzijdes heeft, leiden ertoe dat het boek binnen korte tijd uitgelezen kan worden. Hier en daar weet de auteur ook nog wat humor in het een verhaal te verwerken.

Mijn held de huurmoordenaar kent dus zowel positieve als negatieve punten. Het is lastig om je goed in te leven in de hoofdpersoon en een band met haar te scheppen. Ook is het verhaal op sommige momenten onrealistisch. Het houdt je aandacht wel vast en het verhaal wordt mooi afgesloten. Samen met de eenvoudige en vlotte schrijfstijl zorgt dat ervoor dat dit boek krap de 3 hartjes haalt.

Mijn held de huurmoordenaar

1  2  3  4  5

Een hard, flitsend en ook grappig boek over een onverwachte vriendschap. Voor young adults die wel wat zien in gangsters, foute vriendjes en weggelopen meisjes.
    Crimineel op leeftijd Leo Meijer stuit tijdens zijn ontsnapping uit de gevangenis op Roos. Die was eerst met haar vriendje weggelopen van haar pleegouders en is onlangs ook voor die rotzak gevlucht. En nu wordt ze met een ontsnapte gangster geconfronteerd … Maar Leo is aardig. Hij is zo vriendelijk om voor Roos te zorgen tot ze zelf beseft dat ze beter af is bij haar pleegouders. Dat ze teruggaat, staat voor hem vast. Maar de luxe waarmee Leo zich omringt, bevalt Roos wel en ze stelt de terugkeer naar haar vroegere leven uit. Leo en Roos genieten van hun tijd samen, tot er iets ergs gebeurt.