Drie kleine leugens - Laura Marshall RECENSIE

Recensie: Drie kleine leugens - Laura Marshall

In Drie kleine leugens staan drie vriendinnen centraal: Sasha, Ellen en Karina. Hun vriendschap ontstond in 2007 en tien jaar later zijn Sasha en Ellen nog steeds beste vriendinnen. Op een dag verdwijnt Sasha echter en wil Ellen er alles aan doen om erachter te komen wat er met haar vriendin gebeurde. Tien jaar geleden maakten de drie enkele traumatische gebeurtenissen mee. Zou het kunnen dat deze verband houden met de verdwijning van Sasha? Ellen is vastberaden de waarheid over het verleden te ontdekken en leert zo dat ook het heden niet helemaal is zoals zij dacht.

Het verhaal in Drie kleine leugens wordt voornamelijk verteld vanuit het standpunt van Ellen. Al komen ook enkele andere personages afwisselend aan bod. Zoals de excentrieke familie Monkton en de ouders van de drie beste vriendinnen. Laura Marshall geeft deze personages een eigen stem met korte hoofdstukken vanuit verschillende perspectieven. Ook wisselt ze hierbij tussen heden en verleden. Op deze manier ontwikkelen zich de twee verhaallijnen: de dramatische gebeurtenis in 2007 en de verdwijning van Sasha in het heden. Dit zorgt ervoor dat je op een eenvoudige manier steeds meer informatie krijgt tot alles één geheel vormt. De zoektocht naar Sasha maakt de lezer heel nieuwsgierig naar wat er nu juist gebeurde 10 jaar geleden. Je probeert te raden naar het echte verhaal en vooral wie de waarheid sprak. Het boek geeft je het gevoel dat niemand te vertrouwen is en dat het verhaal vol zit met leugens. Dit houdt je geboeid tot het einde wanneer alles uiteindelijk duidelijk wordt.

Laura Marshall heeft een vlotte en aangename schrijfstijl. Ze slaagt er ook goed in om het verhaal interessant te houden door steeds kleine stukjes informatie prijs te geven, zonder het uiteindelijke plot te verraden. Er komen wel wat personages aan bod in het boek maar de auteur houdt alles mooi overzichtelijk doordat alle gebeurtenissen relevant zijn er geen overtollige informatie wordt toegevoegd. De personages worden niet heel diepgaand besproken maar dat voelt bij het lezen niet als een minpunt. Je krijgt net voldoende informatie over iedereen om hun rol in het verhaal te begrijpen. Drie kleine leugens is hierdoor een eenvoudig te lezen verhaal waarin je de draad niet snel zal kwijtraken. Dit zorgt er wel voor dat het boek er niet echt uitspringt tussen andere thrillers aangezien zowel het plot als de personages vrij eenvoudig zijn. Toch is het heel vlot geschreven en makkelijk te lezen en heeft het verhaal de eigenschap om je in spanning te laten uitkijken naar de ontknoping.

Drie kleine leugens is een vrij eenvoudige maar toch spannende thriller door de mooie opbouw van het verhaal. Je voelt je verwant met de verschillende personages en ook het decor van het verhaal wordt op zo’n manier beschreven dat je je als lezer de gecreëerde sfeer perfect kan voorstellen. De aangename schrijfstijl van Laura Marshall en de korte wisselende hoofdstukken laten je het boek verslinden.

Drie kleine leugens

1  2  3  4  5

Drie kleine leugens is de nieuwe thriller van auteur Laura Marshall, die eerder debuteerde met het goed ontvangen Vriendschapsverzoek.
    2005: de zeventienjarige Ellen valt hopeloos voor de charmante nieuwkomer Sasha. Maar terwijl Ellen wordt verwelkomd in Sasha's familie heeft ze totaal geen besef van de duisternis die schuilgaat onder hun vrolijke, bohemien levensstijl. Als tijdens een nieuwjaarsfeestje alles compleet uit de hand loopt, resulterend in een rechtszaak (waarin Ellen de kroongetuige is), is het idyllische familieleven daarna nooit meer hetzelfde.
    2018: Ellen en Sasha zijn nu dertig, ze wonen samen in een flat in Londen en zijn hartsvriendinnen voor het leven. Wanneer Sasha echter verdwijnt, vreest Ellen het ergste. Sasha is al eerder op deze manier verdwenen en de politie neemt het daarom niet meer serieus, maar als er vervolgens geheimen uit het verleden van Ellen en Sasha komen bovendrijven, lijkt het erop dat Ellen een goede reden heeft om bang te zijn – niet alleen voor Sasha, maar ook voor zichzelf. Uitzoeken wat er echt is gebeurd op die nieuwjaarsavond 12 jaar geleden brengt gevaar met zich mee, maar het dwingt Ellen ook om haar verleden te confronteren. Want hoe goed kent ze haar beste vriendin eigenlijk?