Stuntvlogger Sam en de wolf van Weverseind - Jelmer Jespen RECENSIE

Recensie: Stuntvlogger Sam en de wolf van Weverseind - Jelmer Jepsen

Sam heeft zomervakantie en gaat na zijn zes weken van vrijheid naar de middelbare school. Hij heeft van zijn ouders de vlogcamera gekregen die hij zo graag wilde, en omdat ze niet op vakantie gaan, heeft hij alle tijd om te gekke stunts uit te voeren en online te zetten. Wanneer er in het kleine dorpje aan het bos waar hij woont ook nog eens een wolf gezien is, heeft hij helemaal een hoop om over te vloggen!

Sam houdt er niet van om met andere kinderen te spelen. Hij doet liever zijn eigen ding, want dan kan hij doen waar hij zin in heeft, wanneer hij er zin in heeft, zonder dat hij rekening met een ander hoeft te houden. Daarom is vloggen ook echt iets voor hem: het past bij zijn karakter en de manier waarop hij zich opstelt. Hij vindt het echter niet zo leuk om op zijn vlog alleen maar te praten, want hij heeft geen idee wat hij dan moet zeggen. Daarom besluit hij stunts te gaan doen, die hij zelf bedenkt en uitvoert. Dit zorgt voor leuke en grappige stukken in dit boek van Jelmer Jepsen. Het geeft Sam ook een duidelijke persoonlijkheid, en het verklaart waarom hij liever alleen is dan met andere kinderen. Dit is goed onderbouwd op deze manier.

Naast de grappige scènes in Stuntvlogger Sam en de wolf van Weverseind, zijn er ook nog tekeningen in het boek verwerkt. De tekeningetjes sluiten aan bij de hoofdstukken, al zijn sommige tekeningen meer voor opvulling. Soms zit er bijvoorbeeld een tekening in van een gans, die eigenlijk alleen maar even voorbij loopt. Op dat moment zou een andere tekening meer van toepassing zijn, maar dat geeft niet zo veel. Het werkt mee aan de uitstraling van het boek van Jelmer Jepsen, en maakt het een aantrekkelijk geheel.

Er zitten aspecten in het boek die niet erg realistisch zijn. In Stuntvlogger Sam en de wolf van Weverseind komt hij oog in oog met de wolf te staan, maar de wolf is vrij nonchalant over de nabijheid van Sam. Dat is nogal onrealistisch en schept misschien voor (jongere) kinderen het idee dat wolven niet gevaarlijk hoeven te zijn, maar dat het een soort wilde honden zijn. Denk dus even goed na of dit iets voor jouw kind is, of misschien is het een idee om wel even met hem of haar te praten bij het lezen van dit boek. Natuurlijk is het voor de meeste mensen zeer onwaarschijnlijk dat ze zomaar een wolf tegenkomen, maar het kan nooit kwaad om een kind te waarschuwen op de gevaren van deze wilde dieren.

Stuntvlogger Sam en de wolf van Weverseind is een grappig en leuk boek voor kinderen die richting middelbare schoolleeftijd gaan. Ook jongere kinderen zullen van dit avontuur kunnen genieten, maar voor hen zitten er wellicht wel iets te spannende stukken in. Met mega gekke stunts, super grappige stukken en goed uitgewerkte ideeën is dit een leuk boek van Jelmer Jepsen!

De avonturen van stuntvlogger Sam - De avonturen van stuntvlogger Sam 1 - De wolf van Weverseind

1  2  3  4  5

De avonturen van stuntvlogger Sam van Jelmer Jepsen is een nieuwe hilarische serie voor jongens (vooruit, ook voor stoere meisjes) en gaat over de 11-jarige Sam die op een boerderij woont en gaat stuntvloggen. De wolf van Weverseind is het eerste deel van deze serie met illustraties van striptekenaar Wilbert van der Steen. Don't try this at home!
    Sam woont met zijn grote broer en ouders op een boerderij. De zomervakantie is aangebroken, maar Sam ziet er als een berg tegen op. Andere klasgenootjes vertrekken naar Spanje of Italië, maar omdat Sams vader boer is, gaan ze eigenlijk nooit weg. Grote Verveling ligt dus ook dit jaar weer op de loer. Dan krijgt Sam van zijn ouders een camera. Eindelijk, nu kan hij net als iedereen gaan vloggen. Maar filmen is één ding, veel likes krijgen is een tweede. Daar weet Sam wel raad op: stuntvlogs maken! Als dat maar goed gaat…
    Jelmer Jepsen schreef eerder drie lovend ontvangen romans voor volwassenen. De wolf van Weverseind is zijn jeugddebuut. Illustrator Wilbert van der Steen ontving voor zijn graphic novel Zon de Willy Vandersteenprijs.