De offers - Jeroen Windmeijer RECENSIE

Recensie: De offers – Jeroen Windmeijer

In De offers lezen we het aangrijpende verhaal van de moord op drie kinderen. Het lijkt er op dat ze op rituele manier vermoord zijn. Luc en Nayra gaan op onderzoek uit om te achterhalen wat het motief achter de moorden is en wie de dader is. Naast dat ze collega’s van elkaar zijn, begint er ook een romance te ontstaan. Lukt het ze om het motief en de dader te vinden? En blijven ze nog steeds verliefd op elkaar, ondanks de moeilijke tijd als ze persoonlijk betrokken raken?

Jeroen Windmeijer heeft vanwege zijn ervaring als antropoloog in de Boliviaanse hoogvlakten, een duidelijk beeld weergegeven van de leefsituatie daar. De omgeving wordt op een mooie manier beschreven, waardoor je het gevoel hebt, dat je er eerder bent geweest. Er wordt bijvoorbeeld meerdere malen aangestipt dat Luc uit Nederland komt en onder andere ook lichamelijk moet wennen aan de nieuwe omgeving. Je kan duidelijk merken dat Jeroen Windmeijer zelf ook in dat gebied geweest is. Hij weet veel te benoemen van de omgeving, maar ook van de leefstijl.

De offers is een thriller die verbanden laat zien met de bijbel. De verhalen uit de geschiedenis lijken een basis te vormen voor het verhaal. De geschiedenis lijkt zich te herhalen, maar hoe zat het ook alweer? En hoe zijn bepaalde situaties precies gegaan, want in de Bijbel lees je bijvoorbeeld niet meer hoe een persoon terug komt, maar je leest ook niet dat deze achtergebleven is. Jeroen Windmeijer heeft een mooi verhaal geschreven dat je doet nadenken. Wat zijn de rituelen? Hoe zit de bijbel in elkaar? En wat heeft dat te maken met de huidige situatie van de drie moorden?

Je leeft erg mee met de personages uit het boek. Mede door de romance in het verhaal, blijf je betrokken bij de hoofdpersonen. Je hoopt dat het goed met ze gaat en dat er niks met hen gaat gebeuren. Er gebeurt veel, waardoor je elke keer weer nieuwe informatie krijgt om te verwerken. Je wordt op verschillende gedachten gezet en hebt meerdere mensen op je verdachtenlijst staan. Het is erg knap dat er dan alsnog een verrassende wending in het verhaal komt, want het plot in De offers is totaal onverwacht. Het verhaal eindigt dan wel vrij abrupt, maar gelukkig lees je nog wel hoe het over 3 jaar met de hoofdpersonen gaat.

De offers is een spannend verhaal dat het mysterie rond drie kindermoorden gaat oplossen. Het middenstuk van het verhaal lijkt wat trager te zijn. Nadat blijkt dat de hoofdpersonen persoonlijk betrokken raken, zit er meer vaart in het verhaal. De offers eindigt erg verrassend en het verhaal is op een mooie manier afgerond.

De Bijbel komt regelmatig aan bod, maar ook als je niet gelovig bent (opgevoed), kan je dit verhaal lezen. Er wordt een duidelijke taalslag gemaakt van de Bijbel naar het hier en nu. Het verhaal zet je ook echt aan het denken, waardoor het geen standaard thriller is. Het verhaal laat je ook niet meer los.

Recensie: De offers – Jeroen Windmeijer

De offers

1  2  3  4  5

In een gesloten gemeenschap in de buurt van het Boliviaanse Titicacameer worden in korte tijd drie kinderen vermoord. Alles wijst erop dat ze op rituele wijze zijn omgebracht. De Nederlandse student Luc en zijn vriendin Nayra raken bij de zaak betrokken. Is de uitgestorven gewaande traditie van het kinderoffer nieuw leven ingeblazen? Wat waart er rond in de mistige toppen van de Andes?
    In Latijns-Amerika is het christendom, dat de roomskatholieke conquistadores met zich meebrachten, diep verweven met de oorspronkelijke natuurgodsdienst. De indianen zien Moeder Aarde als een zorgzame moeder, die de mens overvloed schenkt. Offers zijn nodig om het evenwicht in stand te houden. Maar soms is wel een heel groot offer nodig…

Jeroen Windmeijer opent in zijn weergaloze nieuwe thriller de anders zo gesloten wereld van de Boliviaanse hoogvlakten.