Leven met een leugen – Wendy Brokers RECENSIE

Recensie: Leven met een leugen – Wendy Brokers

Sofie Wolters is al vanaf haar veertiende smoorverliefd op Jelle Martens, de beste vriend van haar tweelingbroer Nate. Jelle weet niets van haar gevoelens, totdat hij Sofie, jaren later, ineens met andere ogen ziet. Sofie en Jelle beleven een passionele nacht samen, maar daarna verdwijnt Jelle uit Sofie’s leven. Zes jaar later treffen zij elkaar opnieuw en raken ze ingesneeuwd in een skihut in de Franse Alpen. Opgekropte gevoelens, geheimen en leugens komen aan de oppervlakte en omdat Sofie Jelle nu niet kan ontlopen, ontstaat er een pittige confrontatie…

Na Baguette met jam voor twee is Wendy Brokers terug met een nieuwe roman. Leven met een leugen gaat over Sofie Wolters en haar liefde voor de beste vriend van haar tweelingbroer, die ze door verschillende gebeurtenissen uit het verleden het liefst wil ontlopen, maar voor wie ze haar gevoelens helaas niet kan ontkennen. Leven met een leugen begint een beetje warrig. In de eerste drie hoofdstukken wordt er best veel verteld, waarvan het wellicht beter was om die informatie te verwerken door middel van flashbacks wanneer Sofie en Jelle in de skihut de confrontatie met elkaar aangaan. Vervolgens zijn Sofie en haar beste vriendin Karlijn ineens in de Franse Alpen, waar Sofie Jelle treft, die daar als skileraar werkt. Er wordt niet meteen verteld hoe en waarom Sofie en Karlijn daar zijn, totdat je doorleest en erachter komt dat ze op vakantie zijn – dat is ietwat verwarrend.

Het verhaal begint pas echt als Sofie en Jelle ingesneeuwd raken in de skihut van Sofie. Vanaf dat moment is Leven met een leugen een ware pageturner. Jelle wil zijn fouten uit het verleden goedmaken en Sofie opnieuw voor zich winnen. Maar Sofie heeft een flinke deuk opgelopen door de gebeurtenissen van zes jaar geleden en heeft een hoge muur opgetrokken. Toch is het duidelijk dat Sofie nog steeds van Jelle houdt en dat de bedoelingen van Jelle dit keer serieus zijn. Doordat ze zijn ingesneeuwd kunnen ze geen kant op en moet er op een gegeven moment met elkaar gepraat worden. Het is erg leuk om te lezen hoe zich dat ontwikkelt.

Wendy Brokers laat het verhaal verder gaan waar andere schrijvers gestopt zouden zijn, maar helaas voegt dit niet veel meer toe aan het boek. Wat wel echt verrassend is aan Leven met een leugen, is de schrijfstijl van Wendy Brokers. Ze heeft duidelijk een eigen stijl die fijn leest, vol mooie, originele zinnen zit en met een soort humor doordrenkt is die je niet vaak tegenkomt in een boek. Met name de gesprekken tussen Sofie en Jelle zijn een feest om te lezen, omdat er een lekker scheutje humor overheen is geschonken.

Leven met een leugen is een heerlijke feelgoodroman, die origineel is in zijn soort en op een unieke manier is geschreven. Hoewel het begin even warrig is en de hoofdstukken die volgen na de gebeurtenissen in de skihut helaas niet meer altijd de volledige aandacht kunnen vasthouden, is het boek een absolute aanrader en zal het door de fleurige kaft ook nog eens leuk staan in de boekenkast.

Leven met een leugen

1  2  3  4  5

Een heerlijke roman vol liefde, vriendschap, geheimen, verdriet en humor

Sofie Wolters houdt haar halve leven al van Jelle, een vriend van haar tweelingbroer Nate, maar voor hem was zij nooit meer dan het kleine zusje dat hij gewoon voor lief nam. In hun puberteit maakte een dramatische gebeurtenis een einde aan hun jeugd en onschuld. En toen ze daarna toch een keer met elkaar in bed belandden, liet Jelle vervolgens niets meer van zich horen. Dus sindsdien haat Sofie hem, en gaat ze hem het liefst uit de weg.

Jaren later, als ze met een vriendin op skivakantie is in de Franse Alpen, blijkt Jelle een van de plaatselijke skileraren te zijn. Hij steekt zijn hernieuwde interesse in Sofie niet onder stoelen of banken en is niet van plan zich door haar te laten afpoeieren. Sofie heeft het knap lastig met haar verwarrende gevoelens voor hem, en ook moet ze erkennen dat Jelle niet meer de hartenbreker lijkt te zijn die hij eens was. Als ze samen in een skihut ingesneeuwd raken, is hem ontlopen geen optie meer. Afgesloten van de buitenwereld komen er van beide kanten geheimen en leugens boven tafel die zelfs gevolgen zullen hebben voor hun beide families. Is er ruimte voor een nieuw begin of heeft het verleden te diepe littekens achtergelaten?