Ik niet op jou – Sally Thorne RECENSIE

Recensie: Ik niet op jou – Sally Thorne

Je zou op je werk in dezelfde ruimte moeten zitten als je aardsvijand… Iedereen krijgt tijdens zijn werkend leven weleens te maken met mensen die ze niet zo aardig vinden. Maar bij Lucy en Joshua gaat dit wel heel erg ver. In het debuut Ik niet op jou geschreven door Sally Thorne, doen zij er namelijk alles aan om elkaar het leven flink zuur te maken.

Na de fusie van hun uitgeverijen zijn Lucy Hutton en Joshua Templeman beiden assistenten van hun CEO, die elkaars bloed wel kunnen drinken, maar evengoed toch samen moeten werken. Lucy en Joshua ergeren zich dood aan elkaar en dit gaat soms wel heel erg ver. Staarspelletjes, elkaar zwart maken, elkaar dwarszitten en ga zo maar door. Niets is hen te gek. Tot op een dag een prestigieuze baan gecreëerd wordt. Alleen één probleem: er kan maar een van hen in aanmerking hiervoor komen. Dit is voldoende voor de strijd der strijden, waarin Lucy en Joshua alles op alles zetten om elkaar het leven zuur te maken. Maar is er eigenlijk niet iets heel anders aan de hand? Ze zeggen immers dat de scheidingslijn tussen haat en liefde flinterdun is…..

Gelijk vanaf het begin word je als lezer meegetrokken in de eindeloze en ergens toch wel heel hilarische discussies tussen hoofdpersonages Lucy en Josh. Ze kunnen bijna niet meer van elkaar verschillen. Waar Joshua een ingetogen, soms chagrijnige en zeer geordende grote man is, is Lucy juist klein met excentrieke kledingkeuzes en een toegeeflijke maar vriendelijke aard. En dit botst. Heel erg. En dit levert hele kinderachtige pesterijen op, die gewoon hilarisch zijn. Dit maakt dat Ik niet op jou je regelmatig hardop laat lachen. Deze elementen zijn ook heel herkenbaar, want wie heeft nu niet een persoon in zijn omgeving dat gewoon hele kinderachtige reacties oproept.

Stiekem zit in het verhaal ook wel wat clichés verborgen. Natuurlijk weet je als lezer ergens wel dat er ook andere gevoelens meespelen in de gevoelens die Josh en Lucy voor elkaar hebben. Daarbij zit onder de overhemden van Josh, die kunnen veranderen van de kleur duifgrijs naar mosterdgeel (natuurlijk) een goed afgetraind lichaam en kan Lucy soms flink zwijmelen. Om een aantal voorbeelden te noemen. Maar schrijfster Sally Thorne komt hier wel mee weg. Het personage van Lucy is dermate sprankelend en ze steelt je hart wanneer ze tegen een belangrijk personage een woedeaanval krijgt. Daarbij heb je constant de drang om verder te lezen. Ondanks dat je stiekem wel weet hoe het afloopt, zit er hier en daar nog wel een leuke verrassing in het verhaal geweven.

Ik niet op jou bevat wel wat clichés, maar het boek is zo doorspekt met humor en innemende persoonlijkheden, dat Sally Thorne hier in haar debuutroman wel mee wegkomt. Het verhaal laat je regelmatig hardop lachen en je voelt hierbij steeds de drang om verder te lezen. Een aanrader!

Recensie: Ik niet op jou – Sally Thorne

Ik niet op jou

1  2  3  4  5

Lucy Hutton en Joshua Templeman hebben een bloedhekel aan elkaar. Het vervelende is echter dat ze de hele dag tegenover elkaar zitten, als assistenten van de twee CEO's van een uitgeverij. Lucy vindt Joshua stijf, onuitstaanbaar en overdreven knap, eh... humorloos.
    Joshua is iedere dag weer verbijsterd over Lucy's ongeschikte
    kledingkeuze en eigenzinnige gedrag. Beiden laten geen gelegenheid voorbijgaan om elkaar hun antipathie in te wrijven door middel van een heel arsenaal aan subtiele en minder subtiele (en oké, best kinderachtige) spelletjes. Dit wordt al bijna werkroutine, tot ze allebei hun zinnen hebben gezet op dezelfde promotie. Dan barst de strijd pas echt los!
    'Ik niet op jou' is een romantische komedie om van te smullen, over de ragfijne lijn tussen haat en liefde en de eeuwige strijd tussen de seksen.