Koude angst – Mads Peder Nordbo RECENSIE

Recensie: Koude angst – Mads Peder Nordbo

Aan het rijtje van Scandinavische thrillerauteurs mag zeker de naam Mas Peder Nordbo toegevoegd worden. Na het met veel lof ontvangen Meisje zonder huid bevestigt hij zijn talent met een tweede boek in de serie over de Deense journalist Matthew Cave. Koude Angst is de perfecte titel voor deze nieuwe arctische thriller. Zowel kou als angst spelen immers een hoofdrol in het verhaal.

In Koude Angst vinden we de Deense journalist Matthew Cave terug in Nuuk, de hoofdstad van Groenland. Hij probeert zijn leven weer op de rails te krijgen nadat zijn vrouw en ongeboren kind zijn omgekomen in een tragisch ongeval. In de roman wisselen twee verhaallijnen elkaar voortdurend af.  We volgen de mysterieuze verdwijning van Matthews halfzusje Arnaq. Op de plek waar ze is verdwenen, doen gruwelijke sporen en veel bloed het ergste vermoeden. Dit speelt zich af in 2014. De andere verhaallijn neemt de lezer mee naar 1990. Matthews vader Tom neemt als Amerikaans officier deel aan geheime experimenten in de legerbasis van Thule. Het experiment loopt faliekant mis en Tom wordt beschuldigd van moord op twee andere mariniers.

Het is duidelijk dat Mas Peder Nordbo Groenland op zijn duimpje kent. Hij woonde er ook enkele jaren en was communicatieadviseur van de overheid. Zijn kennis over het land etaleert hij maar al te graag. Het desolate landschap wordt met uiterste precisie beschreven en de lezer wordt als het ware zelf verdoofd door de sneeuw, het ijs, de koude en de lange uren duisternis. Niet alleen het landschap wordt gedetailleerd beschreven, ook de personages, zowel qua uiterlijk als qua karakter, worden uitvoerig geschetst met expliciete en gedetailleerde beschrijvingen. Ook de vele gruwelen en bloederige scènes gaat hij niet uit de weg, de personages Bardur en Simin lijken wel de incarnatie van de duivel op aarde.  De voortdurende afwisseling tussen de twee verhaallijnen houdt de spanning in het verhaal de hele tijd hoog. Wie het eerste deel van de serie niet gelezen heeft, moet wel zijn concentratievermogen op de proef stellen. De enorme hoeveelheid aan personages en gebeurtenissen zorgen ervoor dat men de draad snel kwijtgeraakt. Vaak is het terugbladeren of goed nadenken om te beseffen wie nu wie is en welke relatie er bestaat tussen de personages.

Het is ook een grote verdienste van Nordbo om enkele maatschappelijke problemen van het desolate en geïsoleerde Groenland onder de aandacht te brengen. Naast het spannende thrillerverhaal, klaagt hij impliciet de vele sociale problemen van de kleine gemeenschappen in Groenland aan. Incest, misbruik en mishandeling zijn er blijkbaar schering en inslag en er wordt bijzonder weinig aan gedaan. Ook de bijzondere geografische ligging en de politieke disputen rond het gebied gaat hij niet uit de weg: hoewel Groenland deel is van Denemarken, wijst hij op de invloed van Amerika en toont hij hoe ook de Chinezen voet aan land proberen te krijgen. Daarnaast spelen de nationalistische onafhankelijkheidsstrijders ook een belangrijke rol in het verhaal.

Koude Angst is een bijzonder intrigerende en intelligente thriller, die ruimte laat voor een vervolg. De veelheid aan personages en gebeurtenissen zijn soms storend en maken het werk iets minder vlot leesbaar. Toch is het uitkijken naar deel drie over Matthew Cave.

Koude angst

1  2  3  4  5

Koude angst is de nieuwe spannende arctische thriller van Mads Peder Nordbo, de auteur van Meisje zonder huid, waarin Matthew op een doofpotaffaire stuit.
    Tupaarnaq is teruggekeerd naar Nuuk om haar enige vriend, Matthew Cave, te helpen zijn halfzus Arnaq te vinden, die tijdens een weekendtrip naar het verlaten stadje Færingehavn is verdwenen. Wanneer Arnaqs moeder een telefoontje krijgt van een doodsbange Arnaq is het voor iedereen duidelijk dat er een vreselijke misdrijf dreigt plaats te vinden.
    Matthews vader, Tom, was in zijn jonge jaren op de militaire basis Thule betrokken bij een geheim experiment met dodelijke afloop en werd verdacht van een dubbele moord. De verdwijning van Arnaq blijkt samen te hangen met de oude Thule-zaak. Aan Matthew en Tupaarnaq de taak om Arnaq te redden, zonder nieuwe slachtoffers te maken.