Nooit alleen - Irène Bonacina RECENSIE

Recensie: Nooit alleen - Irène Bonacina

Nooit alleen is een prachtig, ontroerend prentenboek van Irène Bonacina. Je volgt het verhaal van Grootje Babka en Kleine Beer. Ze zijn samen op reis maar op een dag gaat Grootje Babka liggen en valt zijn weg samen met de horizon. Lukt het Kleine Beer om de reis alleen verder te vervolgen?

Nooit alleen is een prachtig prentenboek. Het boek bevat papieren beelden als prenten die gemaakt zijn met behulp van een lichtbak. Dit geeft het boek een magische en mysterieuze uitstraling en maakt het een feestje om naar te kijken. Ook het formaat van dit boek is erg fijn. Het is groter dan een gemiddeld prentenboek en hierdoor komen de prachtige beelden nog beter uit. Op elk beeld is Kleine Beer te vinden, soms groot en soms klein. Het is dan ook een soort zoekspelletje om hem te vinden en het zorgt voor herkenning.

Er is een afwisseling gemaakt van pagina grote beelden en beelden die over de gehele spread lopen. Deze afwisseling vind ik persoonlijk erg prettig en zorgt voor een mooie afwisseling in dit boek.

Nooit alleen bevat een enorm belangrijke boodschap, namelijk alleen verder gaan wanneer er een waardevol iemand uit je omgeving wegvalt. Deze boodschap had wat mij betreft nog wat sterker mogen zijn door bijvoorbeeld Kleine Beer wat vaker aan Grootje Babka te laten denken, of de tekst wanneer Grootje Babka wegvalt wat explicieter maken. Er is namelijk te lezen ‘’Ik ben aangekomen. Hier valt mijn weg samen met de horizon’’. Deze tekst zal voor veel jonge kinderen te abstract zijn en daardoor lastig te begrijpen. Op de achterkant van Nooit alleen is te lezen dat dit geschikt is voor kinderen vanaf 5 jaar. Deze leeftijd klopt wat mij betreft. De tekst is hier en daar wat poëtisch, maar desondanks goed te begrijpen. Wel zullen de wat lastigere woorden, zoals silhouet moeten worden uitgelegd.

Concluderend heeft Irène Bonacina met Nooit alleen een prachtig prentenboek gemaakt dat ervoor kan zorgen dat kinderen de kracht vinden om door te gaan wanneer er een dierbaar persoon wegvalt. De tekst had wat mij betreft hier en daar wat duidelijker en minder poëtisch mogen zijn, daarom geef ik dit boek 4 hartjes.

Recensie: Nooit alleen - Irène Bonacina

Nooit alleen

1  2  3  4  5

Een hoopgevend verhaal met magische prenten. Voor grote en kleine beren vanaf 5 jaar. Grootje Babka en Kleine Beer zijn avonturiers. Zonder kaart en in alle vrijheid reizen ze door de bergen. Met z’n tweetjes gaan ze hun eigen weg. Maar dan komt de dag dat Grootje Babka gaat liggen … Kleine Beer gaat alleen verder, maar al gauw krijgt ze nieuw gezelschap.