De verleiding – Liselotte Stavorinus  RECENSIE

Recensie: De verleiding – Liselotte Stavorinus

Edward van Vrijberghe de Koning komt uit een rijke en succesvolle familie, hij woont in ‘t Gooi en is fotograaf. Edward wordt genomineerd voor de World Press Photo. Door deze nominatie komt hij na twaalf jaar advocaat en zakenman Robert Ambrosius weer tegen. Robert zegt onder de indruk te zijn van Edward zijn talent, en wil Edward onder zijn hoede nemen om kansen te creëren om het ver te kunnen schoppen als fotograaf. Maar waarom is Robert ineens na al die jaren geïnteresseerd in Edward? Gaat het echt om zijn talent voor fotografie, of spelen er andere dingen mee? En is dit aanbod niet te mooi om waar te zijn?

Bij het zien van het boek zijn de verwachtingen niet erg hoog. De voorkant ziet er niet heel bijzonder uit. Ook de tekst op de achterkant van het boek is niet bepaald spannend en nodigt de lezer niet uit om direct het boek op te pakken. Maar als het boek eenmaal opengeslagen wordt blijkt de inhoud toch een stuk beter dan de buitenkant doet ogen.

Edward, de hoofdpersoon is iemand die de lezer goed leert kennen in de loop van het verhaal. Er wordt teruggeblikt op zijn middelbareschooltijd door middel van flashbacks die tot twaalf jaar terug in de tijd gaan, er wordt een beeld geschetst van de thuissituatie, en vanuit daar spelen de huidige gebeurtenissen zich af. De valkuilen van Edward komen net zo goed aan bod, daardoor wordt er een volledig beeld van hem geschetst.

De titel van het boek, De verleiding, is al snel te linken aan het verhaal. In de flashbacks aan het begin van het boek wordt de eerste verleiding al duidelijk en verderop in het verhaal volgen er meerdere verleidingen, die niet allemaal even goed uitpakken.

Liselotte Stavorinus heeft een vlotte schrijfstijl. Het leest erg prettig en makkelijk. Je hoeft als lezer totaal geen moeite te doen om het verhaal te volgen, het gaat vanzelf. Dankzij de goede opbouw van het verhaal is het boek erg spannend. De goed opgebouwde spanning in combinatie met de makkelijk te lezen schrijfstijl zorgt er dan ook voor dat het boek zo uit is. Je wil als lezer gewoon direct weten hoe dit verhaal gaat aflopen. Dat is in ieder geval niet zoals gedacht. De verleiding heeft namelijk een goede plottwist. Een deel van het plot is redelijk voorspelbaar, maar er gebeuren gelukkig ook grootste dingen die totaal niet worden verwacht.

Wat wel opvallend is, is dat het karakter van Edward na de plottwist in het boek in één keer erg veranderd. Van de gevoelige fotograaf blijft weinig over als de verontwaardiging van alle heftige en emotionele gebeurtenissen hem overnemen. Het is bijzonder om in een boek zo goed te zien hoe iemand in een korte tijd heel erg kan veranderen naar aanleiding van een zowel heftige als emotionele gebeurtenis.  Dit is dan ook erg goed neergezet door Stavorinus.

Kortom, deze spannende Gooische Thriller is ondanks de niet heel uitnodigende cover een erg spannend boek en zeker een aanrader. Je wordt als lezer geweldig goed meegenomen in de indrukwekkende wereld van De verleiding.

De verleiding

1  2  3  4  5

Edward van Vrijberghe de Koning is fotograaf. Zijn familie is rijk en succesvol en woont in 't Gooi. Edward is altijd het zwarte schaap geweest, maar daar lijkt verandering in te komen als hij wordt genomineerd voor de World Press Photo. Zakenman en advocaat Robert Ambrosius is onder de indruk van Edwards foto's en heeft een bijzondere opdracht voor hem. Is dit puur vanwege de kwaliteit van zijn werk, of spelen er andere belangen? En wat heeft de bloedmooie echtgenote van Ambrosius hiermee te maken?