Kolletje & Dirk Samen op reis - Pieter Feller & Natascha Stenvert RECENSIE

Recensie: Kolletje & Dirk - Samen op reis - Pieter Feller & Natascha Stenvert

Kolletje en Dirk - Samen op reis van Pieter Feller & Natascha Stenvert is speciaal uitgekomen voor de Kinderboekenweek van 2019. Dit kinderboek is geschikt voor de leeftijd van vier tot negen jaar en bevat vier verhaaltjes. Zo gaan Kolletje en Dirk voor het eerst met de trein, vliegen rond in een zelfgemaakte raket van karton, gaan naar het park met oppas Fleur en in Kolletjes klas worden voertuigen besproken. In het midden van het boekje zit een uitklapspel voor onderweg. Het doel van het spelletje is om naar het huisje van tante Laetitia in het bos te reizen. Wie als eerste aankomt, mag een wens doen. Uiteraard zijn er obstakels onderweg waardoor je er niet zomaar komt...

Een verhaaltje telt ongeveer zeven pagina’s en wordt aangevuld met illustraties van Natascha Stenvert. Daarnaast staan er kindertekeningen in het boekje die gemaakt zijn door Veerle Frankot (6 jaar). Deze kindertekeningen zijn een mooie toevoeging aan de rest van de illustraties, het verhaal, en weergeven goed hoe een kind denkt en dingen voor zich ziet. Hierdoor zitten er mooie herkenningspunten in het boekje op denkniveau van de kinderen.

De avonturen van Kolletje en Dirk - Samen op reis geven een leuke ingang tot gespreksonderwerpen met kinderen. De verhaaltjes geven perfect weer hoe het is om te reizen met de trein, maar geven ook leuke ideeën voor een activiteit zoals knutselen met karton en een middagje naar het park gaan. Soms worden er liedjes gebruikt in het boekje die dan weer een leuke aanleiding tot zingen geven. Voeg daar het spel aan toe en je hebt leuk vermaak zowel tijdens als na het lezen.

Wat erg goed is aan dit boekje is, is dat Pieter Feller de rolverdeling tussen man en vrouw niet stereotype beschreven heeft. Zo haalt papa eten, laat mama zien hoe sterk ze is en papa verschoond de luier van Keesje in de trein. Ook werken papa en mama allebei en daarom is oppas Fleur er om een middagje met Kolletje en Dirk weg te gaan. Dat past allemaal erg goed bij deze huidige maatschappij.

Kortom, Kolletje en Dirk - Samen op reis is een erg leuk kinderboekje met allerlei afwisselende onderwerpen die allemaal een raakvlak hebben met reizen, wat uiteraard weer aansluit bij het thema ‘Reis mee’ van de Kinderboekenweek 2019. Pieter Feller & Natascha Stenvert hebben weer een mooi boekje toegevoegd aan de reeks van Kolletje & Dirk.

Recensie: Kolletje & Dirk Samen op reis - Pieter Feller & Natascha Stenvert

Kolletje & Dirk - Samen op reis (set à 5 ex.)

1  2  3  4  5

Speciaal voor de Kinderboekenweek 2019 verschijnt Kolletje & Dirk – Samen op reis van Pieter Feller en Natascha Stenvert. Dit boek bevat vier nieuwe verhalen over de leukste kleuters van Nederland en wordt geleverd met een reisspel voor onderweg.
    Kolletje en Dirk reizen voor het eerst met de trein. Dat vinden ze heel leuk, want je kunt er met iedereen praten. Maar nog liever vliegen ze een keer met een raket naar de maan. Dus maken Kolletjes papa en buurman Harry een raket van latten en karton. Patrick vertelt een verhaal over de poepmobiel van zijn opa. En meester Lucas heeft een opblaasbootje waarmee hij gaat varen in de vijver. Er willen zoveel mensen mee dat het bootje dreigt te zinken. Gelukkig heeft Kolletje haar toversokken!
    Samen op reis sluit perfect aan bij het motto van de Kinderboekenweek 2019: Reis mee! Met veel vrolijke tekeningen van Natascha Stenvert, illustrator van het prentenboek van de Kinderboekenweek.
    "Een absolute aanrader voor kinderen van 4 tot 8 jaar.'
    Juffiesenmeesters.nl over Kolletje & Dirk