De Tweede Slaap - Robert Harris RECENSIE

Recensie: De Tweede Slaap - Robert Harris

De Tweede Slaap van Robert Harris is de nieuwste thriller van deze Britse bestseller schrijver. Het is zondermeer een heel verrassend boek.

Zonder al te veel te willen verklappen, kan ik wel zeggen dat de flaptekst al misleidend begint: "1468. Een jonge pater, Christopher Fairfax, reist te paard naar een afgelegen dorpje in Exmoor om een begrafenis te begeleiden."

Mooi, een historische roman, denk je. Tot je gaat lezen en direct al vreemde dingen in het verhaal gaat opmerken. Tegenstrijdigheden en beschrijvingen van voorwerpen waarbij je denkt: "oh, wacht even. Hier is veel meer aan de hand." We zitten helemaal niet in de donkere Middeleeuwen, maar in heel andere donkere vreemde tijden.

Kortom, je moet even schakelen, maar dit maakt Robert Harris’ De Tweede Slaap ineens heel intrigerend.

Eenmaal geschakeld, word je door Robert Harris in De Tweede Slaap op een bizarre zoektocht meegenomen. Broeder Christopher Fairfax komt in een afgelegen, zelfs min-of-meer verborgen vallei terecht in een streek die vroeger het oude Wessex heette. De bevolking van het dorpje, waarvan de pastoor Vader Lacy overleden is en begraven moet worden, houdt zich helemaal niet aan de geldende wetten en regels die in die tijd zeer streng toegepast worden.  Fairfax verkeert in tweestrijd, maar hij is helemaal op zichzelf aangewezen en hij is ook eigenlijk heel nieuwsgierig. Dat nieuwsgierigheid niet altijd goed voor je is, daar komt Fairfax langzaam maar zeker ook achter, maar dan kan hij al niet meer stoppen.

Robert Harris schrijft op een bijna terloopse wijze. De toon en de sfeer van het verhaal is rustig en langzaam. Eigenlijk gebeurt er niet echt iets schokkends. Maar de ondertoon is heel anders. Het roept vragen op. Robert Harris bouwt in De Tweede Slaap een soort spanning op, die aan je blijft knagen. Wat is er toch voor vreemds? Wat is er verborgen in die afgelegen vallei, dat duidelijk ook verborgen moet blijven?

De personages in het verhaal zijn apart en zijn noodzakelijke figuren om het verhaal te vertellen, maar worden niet heel erg veel uitgediept, maar Robert Harris weet het karakter van de hoofdpersoon Christopher Fairfax wel te laten groeien. Broeder uit gemak, celibatair tegen wil en dank. De mensen in die tijd hebben gedurende de nacht twee slaapmomenten. Tussen de eerste en tweede slaap, zit een productieve periode, die de jonge Christopher Fairfax gebruikt voor onderzoek. Hij ontdekt gevoelens die hij nooit gedacht had te zullen krijgen en hij ontdekt de waarheid over zijn wereld, maar uiteindelijk wordt alles weer bedekt door de tweede slaap...tijdelijk of definitief. Het is zoals het is.

Je moet niet verwachten dat je met De Tweede Slaap een snel verhaal te lezen krijgt, vol actie. Het is echter een gedegen, intrigerende thriller, die tot nadenken stemt en daarom van mij zeker 4 hartjes krijgt.

De tweede slaap

1  2  3  4  5

Een onverwachte ontdekking uit het verleden zal de toekomst voor altijd veranderen.

1468. Een jonge pater, Christopher Fairfax, reist te paard naar een afgelegen dorpje in Exmoor om de begrafenis van zijn voorganger te begeleiden. In de heuvels en bossen om het plaatsje liggen oude munten, glasscherven en menselijke botten voor het oprapen, en de oude dominee blijkt in zijn huis een bijzondere verzameling van deze artefacten te verbergen. Het lijkt er zelfs op dat zijn dood te maken heeft met zijn obsessie voor het verleden.

Christopher Fairfax wordt meegezogen in de geheimen van deze afgezonderde gemeenschap. Alles wat hij denkt te weten over zichzelf, zijn geloof en de geschiedenis van zijn wereld komt onder druk te staan.