Het echte leven – Adeline Dieudonne RECENSIE

Recensie: Het echte leven – Adeline Dieudonne

De tienjarige vertelster woont samen met haar ouders en haar drie jaar jongere broertje in een troosteloze Vinex-wijk. Haar vader is een gewelddadig man en haar moeder moet het regelmatig ontgelden als de frustraties te hoog oplopen. Het leven van de kinderen is niet ideaal, maar ze hebben elkaar. Dat verandert als ze op een dag samen een traumatische gebeurtenis meemaken.

Het echte leven is het debuut van Adeline Dieudonne. De Belgische actrice en theatermaakster laat met deze roman zien dat verhalen vertellen haar echt in het bloed zit. Het moderne sprookje is, mede vanwege een zeer jonge vertelster geschikt voor jong en oud. Haar vlotte schrijfstijl en het beeldende taalgebruik maakt dat het niet alleen prachtige zinnen oplevert, maar ook nog eens zeer makkelijk leesbaar is.

De roman is geschreven vanuit een ik-persoon en dat maakt dat haar angst voor haar vader en de  gruwelijkheden die ze moet doorstaan direct door de lezer ervaren worden. Toch zal je je niet kunnen onttrekken aan het gevoel van twijfel over het feit dat het zeer jonge meisje over zoveel intelligentie beschikt dat ze alles perfect kan analyseren. Wie niet weet dat het hier een 10-jarig meisje betreft, zou haar direct op een veel hogere leeftijd inschatten.

De hoofdpersoon in Het echte leven leeft met een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ze voelt niet alleen de angsten van haar moeder feilloos aan, maar is ook vastbesloten om haar broertje te redden uit een uitzichtloos leven. Tot zijn zevende jaar beleefden ze dagelijks avonturen en kon zijn oudere zus hem dikwijls de lach op zijn gezicht toveren. Totdat de dood hun leven overschaduwde. Steeds vaker trekt het broertje zich terug in de kamer waar zijn vader de trofeeën van zijn jachtpartijen toont.

En de dode beesten vestigen zich in zijn brein. Er is geen hulp voor de kinderen die hen van het trauma kan verlossen. Hierdoor zijn de kinderen op elkaar aangewezen. Je zou misschien verwachten dat wanneer een kind afwijkend gedrag gaat vertonen er op z’n minst iemand zou kunnen opperen om het kind hulp aan te bieden. Dat zou het verhaal natuurlijk minder spectaculair maken.

Geholpen door een vrouw die diep in het bos woont, die de lezer als een goede fee herkent, ontdekt het jonge meisje een manier om uit dit ellendige leven te ontsnappen. De schrijfster schetst hier een duidelijk beeld van het ontdekken van een passie en dat wilskracht soms de enige manier is om een strijd aan te gaan.

De tijd verstrijkt in Het echte leven en de vertelster is inmiddels een jonge adolescente. Net als in een sprookje (en natuurlijk ook in de realiteit) wordt het meisje verliefd. De situatie is verre van ideaal, maar toch voelt ze dat de liefde haar kracht geeft. De kracht om op te staan tegen haar vader en te voorkomen dat ze allen tot zijn prooi zullen verworden.

Het echte leven is een verhaal dat je meeneemt in een wereld waar geweld en pijn tot de dagelijkse kost behoren. Maar dat het zeker niet onmogelijk is om je uit deze omgeving te onttrekken.

Gezien het aantal prijzen dat de roman inmiddels gewonnen heeft bij de jonge lezers, schatten zij het verhaal waarschijnlijk in op vijf hartjes. De oudere lezer zal het iets lager inschatten.

Het echte leven

1  2  3  4  5

Een Vinex-wijk zoals er zoveel bestaan. Een naargeestig huis met een kamer vol opgezette dieren, een sadistische vader en een murw geslagen moeder. Dat is de gezinssituatie van de 10-jarige vertelster. Als zij en haar jongere broertje Gilles getuige zijn van een gruwelijk ongeluk, trekt hij zich terug in zichzelf. Nu broer en zus ook elkaar kwijt zijn, lijkt alle hoop op geluk verloren. Maar dan neemt de hoofdpersoon in al haar kwetsbaarheid het lot in eigen hand. Vastbesloten en doelbewust neemt ze zich voor om koste wat het kost de lach op het gezicht van haar broertje terug te brengen. Dat blijkt geen eenvoudige taak. Als ze dan zelf op een ongekende manier op de proef wordt gesteld – door haar eigen vader – neemt ze zich voor: ik zal in dit leven geen prooi zijn. En ze zal alles doen om sterk te blijven en weerstand te bieden aan wie haar kwaad wil doen.