De schaduw - Melanie Raabe RECENSIE

Recensie: De schaduw - Melanie Raabe

Journaliste Norah is na een verbroken relatie verhuist van Berlijn naar Wenen. Maar dan wordt ze op straat nageroepen door een zwerver die beweert dat Norah op 11 februari iemand met de naam Arthur Grimm zal vermoorden, en dat ze dat bovendien met goede reden en uit vrije wil zal doen. Norah kent niemand met die naam, maar die datum staat voor haar synoniem aan de ergste nacht van haar leven. Echter, het duurt niet lang voor ze iemand ontmoet die Arthur Grimm heet. Wat heeft hij te maken met de gebeurtenissen op 11 februari?

De schaduw van Melanie Raabe is een spannend en intrigerend boek, dat bovendien erg goed geschreven is. Melanie Raabe heeft een bijzondere schrijfstijl, met beschrijvingen die zowel mooi als beeldend zijn. Toch leest De schaduw soepel weg en komen die beschrijvingen niet in de weg van het verhaal, maar voegen ze juist toe aan de sfeer.

Direct vanaf het begin word je meegezogen in De schaduw en krijg je vragen waar je antwoord op wilt. De spanningsboog is ontzettend goed opgebouwd en er zijn veel raadsels. Zoals de stukjes die vanuit een onbekend persoon geschreven zijn, waardoor je een kijkje krijgt in het hoofd van iemand van wie je direct weet dat hij of zij niet deugt. Maar wie is het en hoe past hij/zij precies in het verhaal?

En wie is de andere grote onbekende: de persoon met wie Norah sms’t en die zoveel over Arthur Grimm weet? Is deze persoon een enge stalker of juist iemand die wil helpen? Of is hij/zij misschien ook een slachtoffer?

Tel daar een geheimzinnig verleden, raadselachtige gebeurtenissen en een gevaarlijk individu bij op, en je hebt een grote puzzel. Al deze raadsels zijn echter goed uitgebalanceerd en bovendien past alles naadloos in elkaar. De schaduw heeft een verrassend, slim en origineel plot. Achteraf kan je een heleboel puzzelstukjes op hun plek leggen die tijdens het lezen zelf nog niet zo makkelijk te plaatsen waren.

Door de manier waarop het boek vorm is gegeven, leer je de antagonist goed kennen. Hij/zij komt namelijk vanaf het begin in het boek voor en is duidelijk de slechterik, maar is toch moeilijk te plaatsen. Bovendien blijkt dat, wanneer hij/zij dan eindelijk duidelijk in beeld komt, hij/zij interessant en onverwacht is. Het is niet je typische schurk, maar iemand met een (originele) visie. Toch is het overduidelijk een slecht persoon waar je weinig sympathie voor voelt.

Ook Norah is interessant. Ze is badass en komt op voor vrouwen in nood. Ze heeft zo haar eigen mening en is slim en doortastend. Toch heeft ze ook een kwetsbare kant. Haar personage past erg goed bij zowel de sfeer als de verhaallijn. Dat komt doordat de toon hetzelfde is.

Al met al is De schaduw een spannend, boeiend en uniek boek. De schrijfstijl is bijzonder en sfeervol, en het boek leest soepel weg. Het plot zit erg goed in elkaar en de ontknoping is verrassend. Ik geef dit boek 5 hartjes.

Recensie: De schaduw - Melanie Raabe

De schaduw

1  2  3  4  5

"Op 11 februari zal je een man genaamd Arthur Grimm vermoorden. Uit vrije wil. En met goede reden.'

De jonge journaliste Norah is net van Berlijn naar Wenen verhuisd als een zwerver haar deze woorden op straat toeschreeuwt. Norah is meteen van slag, een aantal jaar geleden is op 11 februari iets verschrikkelijks gebeurd, iets wat ze al die tijd probeert te verdringen. Dan ontmoet ze een man met de naam Arthur Grimm. Wie is hij? En wat gebeurde er eigenlijk toen, tijdens de ergste nacht van haar leven? Kan Norah gerechtigheid vinden, zonder zelf een moordenaar te worden?