Dag en Nacht - Romy Hausmann RECENSIE

Recensie: Dag en Nacht - Romy Hausmann

De Duitse Lena is al veertien jaar vermist als haar ouders een telefoontje krijgen dat ze zou zijn gevonden. Het blijkt echter om een andere vrouw te gaan, die wel sprekend lijkt op hun Lena. De vrouw is vastgehouden in een afgelegen hut in een bos. Daar moest ze doen alsof ze ene Lena was, en paste ze – onder zeer strenge regels – op twee voor haar onbekende kinderen. Wie hield haar daar gevangen? Wie zijn die kinderen? En waar is Lena?

Duitse auteur Romy Hausmann maakt haar debuut met Dag en Nacht. Een angstaanjagend verhaal over een vermissing, een jarenlange zoektocht en onzekerheid. Meteen in het begin grijpt Hausmann de aandacht al, door een paar ijzersterkte hoofdstukken. Vooral de kleine Hannah maakt onmiddellijk indruk. Afwisselend lezen we vanuit haar perspectief en vanuit dat van de vader van Lena en de vermiste en gevonden dame. Hierbij komt iedereen even sterk naar voren. De ontberingen die ze in de hut moeten ondergaan grijpen je naar de keel. De setting: een hut in een afgelegen bus met een zuurstoftank die er zomaar mee op kan houden, maakt het een griezelig goed huiveringwekkend verhaal.

Wat de kinderen en de vermiste vrouw in de hut moeten meemaken is onbeschrijflijk. Onbeschrijflijk angstig en verdrietig, afhankelijk van het perspectief waarin we lezen. Toch weet Romy Hausmann alles perfect te omschrijven. Ze duikt moeiteloos in de belevingswereld van een kind, waar fantasie en werkelijkheid moeiteloos in elkaar overlopen, beschrijft het trauma van de opgesloten vrouw die ternauwernood wist te ontsnappen en laat de lezer de radeloosheid van Matthias, de vader van de al zo lang vermiste Lena voelen.

Dit alles maakt dat je Dag en Nacht moeilijk weg kunt leggen. Het boek bestaat uit korte passages waardoor je maar door wilt lezen om erachter te komen wat er toch gebeurd is. Wie en waar is Lena? Hausmann gebruikt nergens een woord te veel, is to the point en meesterlijk in het opbouwen van de spanning. De spanning die uiteindelijk in een climax tot zijn einde komt. Maar niet voordat ze de lezers een aantal keer flink op het verkeerde been zet.

Dag en Nacht is een heel knap debuut en een spannende roman. Niet voor niets werd het in Duitsland een bestseller. Het boek is goed vertaald door Jan Smit, je hebt nergens het gevoel dat je een vertaling aan het lezen bent, en dat is weleens anders. Complimenten! Zoek je dus een nieuwe, goede thrillerauteur om te gaan volgen? Dan is Romy Hausmann er een om in de gaten te houden!

Recensie: Dag en Nacht - Romy Hausmann

Dag en nacht

1  2  3  4  5

Hij wil controle. Hij neemt controle. Hij houdt controle.
    Lena is al veertien jaar spoorloos verdwenen. Tot haar ouders plots het verlossende bericht krijgen dat ze gevonden zou zijn. Maar dan volgt een nieuwe klap: de vrouw die bewusteloos in het ziekenhuis ligt is niet Lena, ze lijkt alleen sprekend op haar…
    Al snel blijkt dat de vrouw ontsnapt is aan een pure nachtmerrie: een man die ze had leren kennen in de kroeg, sloot haar op in een afgelegen hut in een bos. Ze moest doen alsof ze een zekere Lena was en op twee kinderen passen die niet de hare waren. De man legde hun strikte regels op die ze nauwgezet moesten volgen. Dag en nacht. Wie is die man en waarom is hij nog niet opgepakt? En wat is er met Lena gebeurd?