Russische Rozen - Martha Hall Kelly RECENSIE

Recensie: Russische Rozen - Martha Hall Kelly

Russische Rozen van Martha Hall Kelly gaat over drie vrouwen ten tijde van de Eerste Wereldoorlog en de Russische Revolutie. Eliza Ferriday is in New York en doet er alles aan om Russische vluchtelingen daar op te vangen en te helpen. Haar dierbare vriendin Sophia zit in Rusland. Ze wordt gevangen genomen door bandieten en probeert koste wat kost haar familie te redden. En tot slot leren we Varinka kennen, de hulp en kindermeisje van Max, het zoontje van Sophia, die in armoede leeft en connecties heeft met de bandieten. Verbonden door verlies, liefde en hoop vechten deze vrouwen voor al dat hen lief is.

Het verhaal start in het jaar 1912 wanneer Sophia Stresjnajva logeert bij goede vriendin Eliza Ferriday in Parijs. Twee jaar voordat hun levens voorgoed zullen veranderen. Eliza vertrekt naar New York en Sophia en haar familie nemen intrek in hun landgoed nabij een klein dorp in Rusland. Daar leren we het derde personage Varinka kennen. Een arm meisje dat de grootste bandiet als beschermheer heeft en als dienstmeid aan de slag gaat bij de familie Stresjnajva. De verhaallijnen van deze drie vrouwen wisselen elkaar in hoofdstukken af. Hoe verder het verhaal zich vordert hoe vaker het hoofstuk eindigd met een cliffhanger waardoor je verder moet lezen. Russische Rozen is met momenten rauw en ontzettend spannend.

Martha Hall Kelly schreef eerder het boek Seringenmeisjes dat gaat over Caroline Ferriday, de dochter van Eliza Ferriday een van de personages uit Russische Rozen. Doordat ze zich verder ging verdiepen in het leven van Caroline vond ze het verhaal over haar moeder Eliza. Echter is het niet nodig om eerst Seringenmeisjes te lezen.

Russische Rozen is erg filmisch geschreven. Heldere omschrijvingen die zodanig tot de verbeelding spreken dat het zich voor je ogen afspeelt en het lijkt alsof je er middenin zit.

Het zal mij dan ook niets verbazen als de boeken van Martha Hall Kelly op een dag verfilmd gaan worden. De rauwheid in gebeurtenissen maar ook de emoties die in de personages omgaan zijn zo goed verwoord dat je volledig meeleeft en een goed beeld krijgt van hoe deze vrouwen denken en wat hun karakter is. Je leert de personages echt kennen en ontwikkelt dan ook een voorkeur voor de een of de ander. Varinka en Ljoeba (het zusje van Sophia) zijn mijn favorieten.

Russische Rozen ontwikkelde zich langzaam in een echte pageturner. Daarom krijgt dit prachtige boek van mij vijf hartjes.

Russische rozen

1  2  3  4  5

Russische rozen van bestsellerauteur Martha Hall Kelly, bekend van Seringenmeisjes, is een nieuwe meeslepende historische roman over drie vrouwen, met elkaar verbonden door de Russische Revolutie.
    De New Yorkse Eliza Ferriday reist in 1914 opgetogen af naar Sint-Petersburg met haar vriendin Sofia Stresjnajva, een nicht van de tsaar. De dreiging van de Eerste Wereldoorlog wordt echter steeds concreter en de tsarenfamilie verliest de macht. Eliza keert terug naar New York en Sofia en haar gezin vluchten naar hun datsja. Daar huurt Sofia als hulp Varinka in, onbewust van het gevaar dat ze zo in huis haalt.
    Eliza start een hulpnetwerk voor gevluchte Russische families die naar Amerika zijn gekomen. Wanneer ze geen brieven van Sofia meer ontvangt vreest ze het ergste…
    In het op ware gebeurtenissen gebaseerde Russische rozen neemt Martha Hall Kelly de lezer mee van de paleizen in Sint-Petersburg naar de sloppenwijken van Parijs en de landhuizen op Long Island.