De Bourgondiërs - Bart Van Loo RECENSIE

Recensie: De Bourgondiërs - Bart Van Loo

Iedereen kent de term ‘Bourgondië’, maar weinigen komen verder dan het idee dat het een regio in Frankrijk is. Als we dan gaan spitten in ons geheugen, komt er waarschijnlijk ook nog iets bovendrijven in verband met hertogen, maar hoe zat dat ook al weer? Gelukkig is daar Bart Van Loo en hij vertelt ons haarfijn hoe het Bourgondische rijk ontstaan is, floreerde, ervoor zorgde dat de Lage Landen gevormd werden en hoe het tenslotte weer onbelangrijk werd. Van Loo leidt ons in De Bourgondiërs langs de belangrijkste Bourgondische hertogen en brengt hen in contact met de geschiedenis van België en Nederland. Vooral Brugge en Gent lijken innig verbonden met het wel en wee van de hertogen, maar het zijn zeker niet de enige plaatsen waar zich interessante verhalen hebben voltrokken.

Hoe motiveer je de ‘gewone lezer’ om helemaal op te gaan in een geschiedenisboek? Het antwoord is simpel: schrijven zoals Bart Van Loo. De man heeft een talent dat hem erg speciaal maakt. Het onderwerp van De Bourgondiërs is namelijk zo taai als de korst van een oud brood, maar hij voegt de boter en melk toe waardoor het toch weer mals en smakelijk wordt. Van Loo weet de perfecte balans te vinden. Hij blijft erg trouw aan het ‘geschiedenis-gevoel’, maar voegt daar een grote portie levendigheid aan toe. De woordkeuze, en het taalgebruik in het algemeen, doet de inhoud alle eer aan. Nergens wordt het té makkelijk voorgesteld of heb je het gevoel dat Van Loo de lezer niet als volwaardig aanziet. Aan de andere kant slaagt hij er bijzonder goed in om af te wisselen tussen de feiten waarop de geschiedenis steunt en allerlei anekdotes. Bepaalde woorden die we de dag van vandaag nog steeds gebruiken, worden gekoppeld aan hun herkomst. Deze link met het heden maakt de geschiedenisles zeker beter verteerbaar.

Kunst en cultuur spelen een belangrijke rol in De Bourgondiërs. De belangrijkste kunstenaars van de 14de, 15de en 16de eeuw worden uitvoerig besproken en hun kunstwerken krijgen ook een plaats op de pagina’s met kleurenfoto’s. Op die manier creëert Van Loo een beeld van de tijd waarin de verhalen zich afspelen. De klederdracht en gebruiken die kenmerkend zijn voor de hertogen, koningen en keizers bieden de lezer volop vertier. Want het is soms te gek voor woorden en onvoorstelbaar wat deze vooraanstaande mannen (en vrouwen ) deden voor het behoud van hun ziel én waardigheid. Het zijn voornamelijk deze passages waarin Van Loo smakelijk vertelt over het dagelijkse leven, die het boek luchtig en zo makkelijk te lezen houden.

Achter in het boek zijn verschillende ‘indexen’ terug te vinden. Bronvermeldingen, leestips, stambomen, historische kaarten met steeds wijzigende grondgebieden, de belangrijkste gebeurtenissen in chronologische volgorde en een uitgebreid register zorgen ervoor dat je als lezer niet verloren hoeft te lopen tijdens het doornemen van dit boek. In het e-book is dit ook allemaal terug te vinden, en tevens ook het grote aantal pagina’s met gekleurde illustraties, maar het werkt minder prettig om even iets op te zoeken. Daarin biedt de papieren versie zeker een meerwaarde.

De Bourgondiërs is een boek vol geschiedenis en enige voorliefde voor dit onderwerp zal dan ook nodig zijn, maar toch is het méér dan alleen maar dat. Bart Van Loo is grappig en een echte verhalenverteller. Hij kan heen en weer gaan door te tijd, zonder te lezer in verwarring te brengen. Hij beheerst de kennis die nodig is om een boek als dit aanlokkelijk te maken want het is belangrijk om niet nodeloos uit te wijden, maar tegelijkertijd moet je volledig genoeg zijn zodat je publiek snapt waar je het over hebt. Door hoofdzaken te scheiden van bijzaken en genoeg verbindende ‘tierlantijnen’ erbij te betrekken, maakt Van Loo van De Bourgondiërs een meesterwerk. Een boek vol kennis dat je leest met een lach.

De Bourgondiërs

1  2  3  4  5

De Bourgondiërs vertelt de geschiedenis van de vroege Nederlandse eenwording. Het is een wonderlijk relaas van ontbolsterende
    steden, ontwakend individualisme en uitstervende ridderidealen. Van schizofrene koningen, doortastende hertogen en geniale kunstenaars.
    Terwijl de Bourgondische hertogen met veldslagen, huwelijken en hervormingen de versnipperde Lage Landen tot één geheel smeedden, ontstonden onder hun impuls de onvergetelijke werken van Klaas Sluter, Jan van Eyck en Rogier van der Weyden.