Jane, de vos en ik - Fanny Britt RECENSIE

Recensie: Jane, de vos en ik - Fanny Britt

Vroeger had Hélène veel vriendinnen en deden ze samen leuke dingen. Maar tegenwoordig niet meer, nu is Hélène eenzaam en wordt ze gepest. Ze zeggen dat ze stinkt, dat ze te dik is… en zijn erg gemeen tegen haar. Haar enige vriendin lijkt op dit moment Jane Eyre te zijn, een personage uit een autobiografie. Het boek over Jane Eyre helpt haar om zich te verstoppen voor andere kinderen en veilig weg te duiken in haar eigen wereld waar de pesters haar niet kunnen raken.

Tegen haar zin moet Hélène mee op schoolkamp, hier kan ze zich niet verstoppen in haar boek en dat vindt ze niet leuk. Tot ze op kamp op een onverwacht moment een vosje leert kennen. Het lijkt wel of de vos ervoor zorgt dat Hélène zich eindelijk weer gelukkig voelt.

Jane, de vos en ik is een jeugdboek dat in de vorm van een stripverhaal is geschreven. Fanny Britt vertelt op deze manier het verhaal door middel van tekst, maar ook door het gebruik van vele prenten. Deze prenten zijn stuk voor stuk erg sprekend en vertellen eigenlijk het verhaal zonder dat je de tekst moet lezen. Hierdoor zou het boek ook voor jongere kinderen geschikt zijn, maar door het vrij zware onderwerp is het boek eerder geschikt voor oudere kinderen en volwassenen.

De inhoud van het boek gaat vooral over de gevoelens van Hélène en de pesterijen die ze moet doormaken. Je hebt als lezer niet het gevoel dat Hélène een gelukkig meisje is en dit geeft de schrijfster weer met zowel de tekst als de prenten. Alle prenten zijn getekend in grijsbruine tinten en weerspiegelen de gemoedstoestand van Hélène. In de stukken dat Jane Eyre aan bod komt, wordt er meer kleur gebruikt en ook de stukken met de vos zijn veel kleurrijker. Door deze visuele manier van werken begrijp je de gevoelens van Hélène heel goed en kan je je eenvoudig inbeelden wat er in haar om zou gaan.

De prenten zelf zijn vrij sober in een soort van schets-stijl maar wel allemaal tot in detail uitgewerkt en stuk voor stuk met de hand getekend. Je ziet dat Fanny Britt hiervoor echt haar best heeft gedaan en er vele uren werk in heeft gestoken. Het zijn stuk voor stuk meesterwerken en dragen zonder twijfel erg veel bij aan het verhaal.

Wat Jane, de vos en ik ook erg bijzonder maakt is het hoofdpersonage. Het is een heel realistische jonge tiener met een herkenbaar leven. De schrijfster laat haar overkomen als een echt persoon en zorgt er op die manier voor dat je al snel een band met haar krijgt. Het verhaal is ook volledig vanuit haar standpunt geschreven dus tijdens het lezen heb je vaak het gevoel dat je ook echt in haar hoofd zit.

Jane, de vos en ik is één van de meest unieke prentenboeken die ik ooit heb gelezen. Het is echt een prachtig verhaal dat je zonder enige moeite ontroert en je meeneemt in het moeilijke leven van een jong meisje dat stand wil houden in de harde wereld van tieners.

Dit boek krijgt van mij 5 hartjes. Het is zonder twijfel een prachtig prentenboek waarvan elke lezer gaat genieten. Jane, de vos en ik is een must om in je boekenkast te hebben. Fanny Britt creëerde een wondermooi verhaal dat nog vele lezers zal ontroeren.

Jane, de vos en ik

1  2  3  4  5

Hélène heeft geen vriendinnen op school en ze wordt gepest. Om te ontsnappen aan het getreiter leest ze het boek Jane Eyre van Charlotte Brontë. Hoewel hun levens heel verschillend zijn, herkent Hélène zich in Jane. Als ze halverwege het boek is, begint ze zich af te vragen of het verhaal wel goed zal aflopen. En hoe zal haar eigen verhaal eindigen? Maar dan ontmoet ze een heel nieuwsgierig vosje...

Een gevoelig verhaal over de kracht van lezen en over hoop en veerkracht.