Alle wielen in de file - Harmen van Straaten RECENSIE

Recensie: Alle wielen in de file - Harmen van Straaten

Harmen van Straaten komt met Alle wielen in de file met een nieuw kinderboek. Het is een boek met heel veel auto’s, heel veel pech, maar natuurlijk... wel een goed einde. De beren gaan in dit verhaal op pad, maar onderweg zit alles tegen en zoals de titel al zegt; ze belanden in de file.

Kenmerkend aan de prentenboeken van Harmen van Straaten is het rijmen. Ook in dit boek zie je dat terug en dat begint al bij de titel met “wielen” en “file”. Eigenlijk zet van Straaten dit door in de rest van het boek, waardoor het leuk is om met kinderen te lezen. De kinderen die al wat verder zijn in de taalontwikkeling, zullen het woord dat rijmt gaan raden. Dit maakt het voorlezen al snel interactief!

Harmen van Straaten is de schrijver van de tekst en daarnaast verantwoordelijk voor de illustraties. De stijl van zijn illustraties is erg bijzonder. Enerzijds zijn ze soms heel vaag en losjes, op andere momenten juist heel scherp en gedetailleerd. In ieder geval is er op iedere pagina genoeg te zien voor kinderen, want het boek zit vol fantasie en creativiteit. Het leukste aan dit boek is dat je natuurlijk heel veel auto’s ziet, maar van Straaten heeft ervoor gekozen om niet zomaar standaard auto’s te laten zien. Nee, in Alle wielen in de file zien we tal van bijzondere auto’s, zoals een auto voor veevervoer, voor benzinetransport, een bus, een taxi, een loodgieter, een circuswagen en een soort ANWB. Al deze auto’s nodigen, zeker voor de al iets oudere kinderen, uit om in gesprek te gaan over waar deze auto voor bedoeld is. Voor de jongere kinderen zitten er stiekem kleine opdrachtjes verstopt in het boek, zoals wanneer Mama Beer zegt: “Nu nog niet, tel de vrachtauto’s maar die je ziet.”

Alle wielen in de file is een prentenboek met een herkenbaar onderwerp. Zo heeft iedere ouder of verzorger vast weleens meegemaakt dat je met een auto met het hele gezin in een file terecht komt. Dit boek maakt op grappige wijze bespreekbaar wat een file is en om welke redenen deze kan ontstaan. Het boek is daarom niet alleen leuk, maar ook wel een beetje leerzaam.

Alle wielen in de file

1  2  3  4  5

Rijk geïllustreerd prentenboek, waarin Kleintje Beer alle mogelijke auto's en vervoersmiddelen tegenkomt.