De schone van Casablanca - In Koli Jean Bofane RECENSIE

Recensie: De schone van Casablanca - In Koli Jean Bofane

Sese vindt zijn vriendin Ishrak in een steegje in Casablanca, ze is op een gruwelijke manier om het leven gekomen. Als Sese vervolgens naar het politiebureau gaat om Commissaris Daoudi te waarschuwen, wordt hij niet veel later zelf vast gezet. Hij is immers degene die haar het laatste in leven heeft gezien en hij was als eerste op de plaats delict. De hele buurt is geschokt door deze moord, Ishrak was geliefd en de mensen vragen zich dan ook af wie haar vermoord heeft en waarom? Door dat Ishrak een schoonheid was, trok ze mannen aan, maar Ishrak wilde gewoon gerespecteerd worden in deze mannenwereld dus ze wees iedereen af of gunde ze geen blik waardig. Is een van de mannen die ze heeft afgewezen de dader? Of is het toch haar goede vriend Sese?

De schone van Casablanca is eigenlijk een boek dat verschillende verhalen combineert. Natuurlijk de moord op Ishrak, maar het boek besteedt ook aandacht aan de onzekerheid van migranten, de strijd die mensen voeren om dagelijks te overleven en de corruptie van onroerend goed. Dit is heel creatief en origineel gedaan van Bofane, maar het zorgt er ook voor dat De schone van Casablanca geen gemakkelijk boek is om te lezen, je moet echt je aandacht bij het boek houden anders ben je zo de draad kwijt. Maar de vele thema's in De schone van Casablanca is niet het enige waardoor je snel de draad kwijt ben, ook de exotische namen van de personages is iets waar je even aan moet wennen in het begin. Dit boek heeft behoorlijk wat personages, zelfs teveel. Je leert de personages zo niet echt kennen. Bofane beschrijft vrouwen vanuit een mannelijk oogpunt en de manier waarop dat gedaan is stoorde. Vrouwen werden beschreven alsof ze niets meer waren dan een lustobject. Gelukkig wordt dit naarmate het boek verder gaat wel wat minder. Dat Bofane talent heeft zie je wel aan de mooie manier hoe hij dingen beschrijft. Ondanks dat het toch een tragisch verhaal is, voelde het zeker niet zwaar. Hij laat de lezer echt zien hoe het leven er aan toe gaat in Casablanca.

Over het algemeen is De schone van Casablanca een origineel en creatief boek met een diversiteit aan personages en verschillende thema’s. Maar doordat het eigenlijk allemaal net iets te veel is, mis je die vonk. Het verhaal voelt oppervlakkig, waardoor je je niet echt kan inleven in het verhaal en dat is jammer.

De schone van Casablanca

1  2  3  4  5

Als het lichaam van de mooie Ishrak wordt ontdekt in een steegje in Casablanca reageert de buurt geschokt. Heeft de illegale immigrant Sese haar soms de keel doorgesneden, of gebruikt een corrupte smeris hem als dekmantel? Welke rol speelt de voormalige minnaar van Ishraks moeder? En waarom wil diens vrouw, de meedogenloze Farida, samen met een criminele pooier de volkse wijk ontruimen? De Chergui, de hete woestijnwind, voert de spanningen tot het uiterste op.