Hier is alles nog mogelijk - Gianna Molinari RECENSIE

Recensie: Hier is alles nog mogelijk - Gianna Molinari

Een jonge vrouw gaat in een verpakkingsfabriek als nachtwaakster werken. De fabriek staat op het punt om te sluiten, maar omdat er een wolf gezien is, moeten de vrouw en haar collega Clemens de fabriek blijven bewaken. Aangezien de vrouw geen huis heeft, woont ze in een hal van de fabriek. De wereld van de vrouw is klein, omdat ze bijna niet buiten de fabriek komt en wordt haar leven voortaan beheerst door deze wolf.

Gianna Molinari is een Zwitserse schrijfster. Hier is alles nog mogelijk is de vertaling van de oorspronkelijk Duitse roman Hier ist noch alles möglich. Hier is alles nog mogelijk is een bijzonder verhaal dat de lezer weet te verbazen, intrigeren en activeren.

Het boek is opgedeeld in drie delen. Het eerste deel is echt inleidend, waardoor de lezer het gevoel heeft dat ze nog even in het verhaal moet komen. Halverwege deel één begint de lezer het verhaal te begrijpen. Als de lezer dan echter in deel drie komt, lijkt de rode draad van het verhaal verdwenen te zijn. Er wordt veel nieuwe informatie gegeven, maar er lijkt geen verband te zijn met de wolf.

Alle drie de delen bestaan uit hoofdstukken, waarvan bepaalde hoofdstukken beginnen met de tekening van een eilandje. Aan het begin van het verhaal ligt het hoofdpersonage in haar bed en als ze omhoog kijkt, ziet ze roestplekken in de vorm van eilanden op een ijzeren balk. Deze vormen tekent ze na en dit zijn dezelfde eilanden die vervolgens boven deze hoofdstukken staan. Het is moeilijk om deze aparte hoofdstukken te plaatsen in het verhaal. Het lijkt alsof deze hoofdstukken het verlangen van de hoofdpersoon naar een solitair bestaan uitdrukken. Het leven op een eiland lijkt haar een bepaalde rust te geven.

Als lezer weet je vrij weinig van het hoofdpersonage. Zelfs haar naam blijft onbekend. Van haar collega Clemens daarentegen weet je door een omschrijving van hem in de encyclopedie van het hoofdpersonage veel details. Toch is deze opsomming van feiten onvoldoende om als lezer echt een beeld van het personage te kunnen vormen. Wellicht heeft Gianna Molinari bewust gekozen voor dit contrast tussen een feitelijke beschrijving en geen beschrijving om het verhaal een bepaalde dimensie te geven.

Door deze vage beschrijvingen, de bijzondere verdeling van de hoofdstukken en de langdradige schrijfstijl is het heel lastig om goed in het verhaal te komen. Ook wordt er geen gebruik gemaakt van aanhalingstekens en andere interpunctie bij gesproken tekst. Dit zorgt ervoor dat het verhaal van Hier is alles nog mogelijk in een soort waas verteld wordt. De tekst zou ondersteund moeten worden door de verschillende aantekeningen, tekeningen en foto’s van het hoofdpersonage. Echter zijn deze vaak overbodig of zo onbegrijpelijk dat ze geen echte toegevoegde waarde hebben voor het verhaal.

Kortom, het plot is een beetje verwarrend en de trage schrijfstijl schept niet veel meer duidelijkheid. Toch weet het boek je op een bepaalde manier te triggeren, waardoor je het niet zomaar aan de kant kan leggen. Eigenlijk leest Hier is alles nog mogelijk een beetje zoals het verhaal zelf: hoe dichterbij je bent, des te minder zekerheden je hebt. Maar neem je een beetje afstand en kijk je er nog eens op terug, heeft het verhaal toch meer dan je had verwacht.

Hier is alles nog mogelijk

1  2  3  4  5

Avond aan avond kijkt een jonge nachtwaakster naar de beelden op de bewakingscamera. Niets beweegt. De dagen van de verpakkingsfabriek zijn geteld, bijna alle medewerkers zijn al vertrokken. Maar als het gerucht gaat dat een wolf het terrein is binnengedrongen, ontstaan er kleine barsten in de eentonigheid. Is hij er echt? Hoe gevaarlijk is hij?

Met behulp van tekeningetjes, lijstjes en foto's probeert ze zicht te krijgen op de feiten, maar hoe nauwkeuriger ze het spoor van de wolf volgt, hoe meer zekerheden er verdwijnen. Wat heeft de dreiging van de wolf te maken met de man die vlak bij de fabriek uit een vliegtuig is gevallen? En welk verband is er met de bankroofster van wie het spookbeeld van haar gezicht in het raam wel heel sterk lijkt op dat van de nachtwaakster zelf?

Op soms speelse wijze vervaagt Gianna Molinari de grenzen die wij om ons heen trekken. Haar verrassende verhaal is een pleidooi voor nieuwsgierigheid in plaats van angst, voor aandacht in plaats van voorbehoud, voor Het Grote in de kleinigheden van het dagelijks bestaan.