Baantjer 85: De Cock en de levende dode - Peter Römer RECENSIE

Recensie: Baantjer 85 – De Cock en de levende dode – Peter Römer

De televisieserie Baantjer kent nog steeds een flinke fanbase, wanneer je kijkt naar de vele herhalingen, die de serie in het verleden op televisie heeft gehad. Ook komt er een nieuwe serie, die zich gaat richten op een jonge Baantjer, die naar verwachting vanaf januari 2020 van start gaat. Ook de boeken zijn heerlijk herkenbaar en De Cock en de levende dode is inmiddels nummer 85 in de reeks. Maar gaan deze boeken nooit vervelen?

Het politiebureau op de Warmoestraat wordt hevig onder handen genomen, waardoor de Cock zijn kantoor ergens anders moet houden. Hij en Vledder komen al snel terecht in het bekende café Lowietje. Ondertussen wordt er een lijk in de grachten van Amsterdam gevonden. Een dronken buitenlander of is er meer aan de hand? Het tweetal gaat op onderzoek uit en komt dan terecht in een voor hen niet direct bekende wereld…

De boeken over De Cock zijn heerlijk herkenbaar. Het verhaal is een rechttoe rechtaan whodunnit, waarbij De Cock en Fledder het mysterie rondom het lijk, dat uit de grachten gevist is, moeten oplossen. Waar in eerste instantie het lijk een dronken toerist lijkt, blijkt er bij nader onderzoek veel meer aan de hand. Dit brengt het politie duo in de eigenaardige wereld van de internationale ballet, waar emoties als jaloezie niet vreemd zijn. Het nieuwste boek van Peter Römer volgt dezelfde opzet als zijn voorgangers en als de televisie serie. Vreemd genoeg verveelt dit niet en weten de bekende personages nog steeds een glimlach op je gezicht te toveren. Denk aan Buitendam met zijn ‘Eruit, De Cock’ en De Cock zelf met zijn aandoenlijke wereldvreemdheid tegenover moderne technologie.

De setting van De Cock en de levende dode is heerlijk herkenbaar. Amsterdam met zijn toeristen, De Wallen, de Warmoestraat en de grachten. Vooral wanneer je Amsterdam goed kent, zul je de verschillende plekken in het boek zeer waarschijnlijk wel herkennen. Hierbij is de verbouwing van het politiebureau en de moderne technologie, waar De Cock zijn neus voor ophaalt, interessante toegevoegde elementen in het verhaal. Deze gegevens zorgen ervoor dat De Cock als ouderwetse politieagent moet leren omgaan met veranderingen in de wereld om hem heen en dat gaat hem niet altijd even gemakkelijk af.

De bekende opbouw van De Cock en de levende dode in vergelijking met eerder werk, maakt van het boek geen herhaling maar pure nostalgie. Vele herkenbare elementen, met een ouderwetse politieagent, die zich moet zien te redden in de steeds moderner wordende wereld, in de hoofdrol. Leuk detail: bij dit deel zit een kwartetspel toegevoegd met hele herkenbare elementen, typisch voor Baantjer!

Baantjer 85 - De Cock en de levende dode

1  2  3  4  5

"De Cock en de levende dode' is deel 85 in de Baantjer-serie, met in de hoofdrol rechercheur De Cock en zijn assistent Vledder van bureau Warmoesstraat in Amsterdam. Voor de Stopera wordt het lichaam van danser Miki Novikov uit het water van de Amstel gelicht. Het wordt De Cock al snel duidelijk dat hij is vermoord. De Rus, die in Amsterdam was om als balletmeester een beroemd gezelschap uit Sint-Petersburg te begeleiden, blijkt geen onbekende in de stad. De destijds flamboyante maar getroebleerde Miki had in zijn gloriejaren bij het Nationale Ballet gedanst, maar was tien jaar geleden met stille trom vertrokken. Naar nu blijkt met achterlating van zijn vriendin, ballerina Iris Blom, en hun ongeboren kind. De Cock en Vledder besluiten zijn moordenaar vooralsnog in balletkringen te zoeken, maar stuiten gaandeweg op meer demonen uit Miki's duistere verleden.