Alle Tijd - Ronald Giphart RECENSIE

Recensie: Alle Tijd - Ronald Giphart

Alle Tijd vertelt het verhaal van 6 vrienden die samen een bierbrouwerij beginnen, vanaf het ontstaan van hun vriendschap tot het verkopen van de brouwerij. Boven alles is het een verhaal over vriendschap en hoe deze de ups en downs van het leven kan doorstaan.

Zoals we inmiddels gewend zijn van Ronald Giphart leest ook Alle Tijd weer als een trein. Het kost geen enkele moeite om in het verhaal te komen en een band te krijgen met de 6 hoofdpersonen. Wat wel moeite kost is het tussendoor moeten wegleggen van het boek omdat je steeds wil weten hoe het verder zal gaan. Of hoe ze in een bepaalde situatie verzeild zijn geraakt ook al weet je al wat de uitkomst gaat zijn. Doordat er steeds wordt afgewisseld tussen heden en verleden weet je de afloop van bepaalde gebeurtenissen namelijk al. Dat je als lezer toch geboeid blijft is een bewonderingswaardige prestatie te noemen.

Alle Tijd is een origineel verhaal waar tegelijkertijd ook veel herkenbare elementen in te vinden zijn. Zeker voor de lezers onder ons die ook hebben genoten van het studentenleven en de op wonderbaarlijke wijze tot stand komende ontmoetingen die je daarbij kunt hebben. En niet te vergeten de wonderbaarlijke situaties waarin je daardoor verzeild kunt raken. Maar ook de normale levensgebeurtenissen zoals opleiding, werk, liefde en gezin komen aan bod in bijna alle variaties die je daarin kunt aantreffen. En alle hoogtepunten en dieptepunten die een mens kan meemaken in het leven. Hierin worden moeilijke onderwerpen als psychische problemen of het verlies van dierbaren en de impact die dit op een vriendschap kan hebben niet geschuwd.

Door steeds te wisselen tussen heden en verleden blijf je als lezer van begin tot einde geboeid. Zeker aangezien er steeds vanuit het heden gerefereerd wordt aan gebeurtenissen uit het verleden. Het voelt alsof het verhaal van de vriendschap tussen deze 6 mannen aan je verteld wordt alsof je erbij bent in de ruimte. Dit leest erg comfortabel en draagt ook bij aan het snel een band krijgen met de hoofdpersonen. Ook de wisseling tussen de levens van de 6 vrienden individueel en samen zorgt voor een mooie afwisseling en tegelijk ook voor samenhang.

Het sterke van de schrijfstijl van Ronald Giphart is dat deze zowel van hoogstaande literaire kwaliteit is als toegankelijk is voor een groot publiek. En deze combinatie weet hij inmiddels al vele jaren vol te houden. Alle Tijd zal dan ook zeer hartelijk verwelkomd worden door zijn fans die even hebben moeten wachten op deze nieuwe roman. En voor iedereen die nog geen boek van Ronald Giphart heeft gelezen: ga Alle Tijd lezen, en daarna de rest natuurlijk.

Recensie: Alle Tijd - Ronald Giphart

Alle tijd

1  2  3  4  5