Kings, Queens and In-Betweens - Tanya Boteju RECENSIE

Recensie: Kings, Queens and In-Betweens - Tanya Boteju

De zeventienjarige Nima(ntha) heeft het niet gemakkelijk. Hoewel de zomervakantie in het vooruitzicht staat, heeft ze niet zo heel veel om naar uit te kijken. Anderhalf jaar geleden is haar moeder plotsklaps vertrokken en bovenop dit verdriet is ze verliefd op haar beste vriendin Ginny, die heteroseksueel is. Ze besluit om naar het zomerfestival te gaan, waar ze op de vrolijke dragqueen Deirde stuit. Door Deirde ontdekt Nima deze nieuwe wereld, waar ze zich eigenlijk wel erg fijn in voelt…

Tonya Boteju geeft een unieke kijk op de wereld van de zogenaamde ‘dragkings’. Er zijn genoeg boeken te vinden die een kijkje achter de sluier geven omtrent deze extravagante levensstijl, maar vaak zijn ze gericht op de mannen die zich omkleden tot opvallend geklede vrouwen. Kings, Queens en In-Betweens weet een lichtje te schijnen op de minder bekende kant en focust op het tegenovergestelde. De kant waarin juist een vrouw zich niet lekker in haar lichaam voelt.

Hoewel het verhaal nergens de diepte in gaat, wordt er genoeg informatie gegeven om een goed beeld te vormen over de levenswijze die wordt besproken. De schrijfstijl van Boteju is luchtig en zit vol humor en hierdoor zorgt Kings, Queens and In-Betweens met regelmaat voor een glimlach op je gezicht. Klunzige en tevens herkenbare situaties worden gebruikt om een band met de personages te krijgen en dit werkt. Deze oplossing heeft namelijk tot gevolg dat de materie nergens te zwaar wordt, waardoor een lastig onderwerp goed bespreekbaar wordt gemaakt.

Kings, Queens and In-Betweens is gelukkig geen boek dat je vanuit het niets een vreemde wereld in werpt. Stapsgewijs komen we net als Nima terecht in het onbekende. Doordat Nima vaak teleurstellingen ondervindt in haar vriendschappen en een praatpaal mist, kan ze haar gevoelens over haar weggelopen moeder aan niemand kwijt. Ze zit niet lekker in haar vel en zoekt op eigen houtje naar vluchtwegen. En hoewel deze ontsnappingen haar in een bijzondere wereld laat terechtkomen, voelt deze wereld toch heel natuurlijk aan. Het lijkt alsof er vanuit het hart geschreven is, want nergens voelt het geknutseld, waardoor de sfeer heel warm overkomt.

Toch zijn er ook een aantal dingen die beter hadden gekund. Zo zijn de vele twijfels van Nima evident, maar wekken ze tegelijkertijd verwarring bij de lezer op. Ook worden er veel personages in het verhaal besproken waarbij niet van iedereen het doel helemaal duidelijk wordt. Zo is de band tussen Nima en haar vader niet heel erg goed, maar leren we hem niet goed genoeg kennen om hier een mening over te kunnen vormen. Hij is aanwezig in haar leven, maar daar blijft het in grote lijnen ook wel bij. Deze keuze is ontzettend jammer, want je vraagt je af waarom Boteju dit personage heeft toegevoegd aan het verhaal.

Kings, Queens and In-Betweens is een vrij standaard verhaal dat acceptatie van jezelf onder de aandacht brengt, maar weet de lezer door originele kenmerken toch geboeid te houden. Hoewel het verloop voorspelbaar is, weten de diverse personages een plekje in je hart te veroveren en zorgt het voor een hartverwarmend geheel.

Kings, Queens, and In-Betweens

1  2  3  4  5

Perpetually awkward Nima Kumara-Clark is bored with her insular community of Bridgeton, in love with her straight girlfriend, and trying to move past her mother’s unexpected departure. After a bewildering encounter at a local festival, Nima finds herself suddenly immersed in the drag scene on the other side of town.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane