De vereniging van Linkshandigen - Hakan Nesser RECENSIE

Recensie: De vereniging van Linkshandigen - Hakan Nesser

De jonge Marten Winckelstroop richt samen met een paar andere jongens de Vereniging van Linkshandigen op omdat ze van hun leraar met rechts moeten schrijven. Het is dan eind jaren zestig. Dertig jaar later hebben ze een reünie, waarbij een pension afbrandt en een paar leden van de vereniging omkomen. De zaak wordt gesloten, maar jaren later wordt er een lijk gevonden dat verband blijkt te houden met de brand in het pension. Aan inspecteur Van Veeteren de taak om het onderzoek weer te openen en de zaak te proberen op te lossen.

De fans van Van Veeteren en Barbarotti moesten er lang op wachten, maar eindelijk komt Hakan Nesser met een nieuw boek over de twee: De vereniging van Linkshandigen laat de twee hoofdpersonen uit de boeken van de Zweedse schrijver samenkomen.

Het boek begint in de jaren zestig, waar een jongen de Vereniging van Linkshandigen opricht. Vervolgens gaat de schrijver naar het nu, waar Van Veeteren zijn opwachting maakt. Inmiddels gepensioneerd en van plan om naar de kust te trekken om daar in een oude zaak van brandstichting te duiken. Als er vervolgens een lijk opduikt niet ver van waar het pension destijds stond, krijgt Van Veeteren de kans om deze zaak te heropenen.

De eerste helft van De vereniging van Linkshandigen gaat vooral over Van Veeteren en hoe hij en zijn vrouw Ulrike het dossier doornemen, genieten van de kust en mensen opnieuw verhoren. Dit gaat vrij traag en vergt wat geduld van de lezer. Stukje bij beetje kom je te weten wat er gebeurd is in het pension en wat daaraan ten grondslag lag.

Halverwege het boek is daar Gunnar Barbarotti, de andere held uit de boeken van Hakan Nesser. Langzaamaan laat de schrijver de verhalen samenkomen. Op een knappe manier, die maar weer laat zien wat een getalenteerd schrijver de Zweed is. De vereniging van Linkshandigen is geen pageturner, maar dat is ook niet de bedoeling. Het is wel een ijzersterkte psychologische thriller, een klassieke whodunnit dat een genot is om te lezen. Vooral voor de echte fans is het extra leuk dat de twee hoofdpersonages uit de boeken van Nesser samen in een boek zijn gevoegd. De vereniging van Linkshandigen is een dik boek, dat je ondanks dat toch snel uit leest. Goed geschreven en een erg goed in elkaar gezet verhaal. Hopelijk duurt het wachten op de nieuwe Van Veeteren minder lang.

De vereniging van linkshandigen

1  2  3  4  5

Het is eind jaren zestig wanneer een paar linkshandige jongens onder leiding van de jonge Marten Winckelstroop besluiten een vereniging op te richten omdat hun leerkracht hen dwingt met rechts te schrijven. In de jaren negentig brandt een pension af, waarbij tijdens een reünie voormalige leden van de genoemde club omkomen. De zaak wordt gesloten, tot de politie jaren later een bij werkzaamheden opgegraven lijk met de cold case in verband brengt. De hulp van de gepensioneerde inspecteur Van Veeteren wordt ingeroepen om het onderzoek te heropenen.