Foeksia en de Bezembus - Paul van Loon RECENSIE

Recensie: Foeksia en de Bezembus - Paul van Loon

In Foeksia en de bezembus, geschreven door Paul van Loon, gaat Foeksia samen met de miniheksjes op schoolreis naar Hekseling. De vader van Foeksia, tovenaar Kwark, is erg bezorgd en heeft liever niet dat Foeksia ‘s nachts naar deze enge plek gaat. Toch neemt juf Minuul ze mee in de bezembus en in Hekseling beleven de heksen van alles! Spreuken worden om de oren gevlogen, enge trollen zetten de boel op stelten... Zal het een geslaagde schoolreis worden?

Paul van Loon heeft een wereld vol fantasie neergezet. Dit is het dertiende zelfleesboek op niveau AVI M4. Het verhaal is duidelijk en overzichtelijk door de korte hoofdstukken. Verder is het verhaal vlot geschreven in korte zinnen. Dit maakt het boek prettig om te lezen als je dit aan het leren bent. Dit boek is zelf te lezen vanaf 7 jaar, maar is ook voor de jongere kinderen leuk om uit voorgelezen te worden. Op een van de eerste pagina’s wordt een beschrijving gegeven van het leven van Foeksia, waardoor je haar leert kennen. Hierdoor kun je ook bij dit boek beginnen als je de eerdere boeken uit de reeks nog niet hebt gelezen.

Foeksia is een leuk personage. Ze is erg vrolijk, aardig en komt goed voor zichzelf en anderen op. Verder is Foeksia ook een hele slimme heks. Als Grit en Murmeltje, Foeksia’s klasgenoten, vervelend tegen haar of de andere klasgenoten zijn, dan verzint Foeksia altijd wel weer een goede spreuk om ze terug te pakken. Door deze positieve karaktereigenschappen van Foeksia is zij een personage waar kinderen zich in kunnen vinden en tegenop kijken.

Foeksia en de bezembus draagt geen diepere boodschap met zich mee, maar je wordt als lezer vrolijk van het boek. Voor de leeftijdscategorie 7-9 jaar gedragen de personages zich herkenbaar met hun streken en grappen. Voorbeelden zijn het verstoppen in de bus na terugkomst op school van de schoolreis, wagenziekte en het kussen van een pad. Ook Hekseling is herkenbaar, omdat het doet denken aan de Efteling door het logo getekend in de illustraties. De titel van het boek geeft een grappig element weer van het verhaal. Dit element keert steeds weer terug, maar verklapt de verhaallijn van het boek niet.

De illustraties in Foeksia en de Bezembus, getekend door Saskia Halfmouw, wisselen af in hoe sterk ze zijn. Sommige illustraties lijken platter dan anderen, doordat de achtergrond van de tekening niet met de personages op de voorgrond integreert. Hierdoor trekken deze illustraties je minder in de magische wereld. Het kleurgebruik in de illustraties is magisch met de kleuren kotsgroen, blauw en paars. Het is voor de lezer en kijker prettig dat de beeldvullende illustraties worden afgewisseld met pagina’s vol tekst met een kleine illustratie. Het is hierdoor een grotere verrassing als de beeldvullende illustraties volgen.

Foeksia en de bezembus is een leuk boek om te lezen of om uit voorgelezen te worden. De korte zinnen en hoofdstukken samen met de kleurrijke illustraties maken het een plezier om te lezen en naar te kijken. Kortom: een boek waar je blij van wordt!

Foekia de miniheks - Foeksia en de bezembus

1  2  3  4  5

Spannend avontuur voor beginnende lezers over Foeksia de miniheks.

Foeksia en de andere miniheksjes gaan op heksenschoolreis. Ze bouwen een bus van bezems en takken. Juf Minuul is chauffeur. Ze neemt de heksjes mee naar een soort Efteling voor heksjes: De Hekseling met heksenachtbanen en -schommels. De heksjes zetten de boel op stelten. Zo erg, dat de Ordebewakers van het Rijk van Ruig en Puur boos worden. Als juf Minuul terugkeert in het Heksenbos, is de bus leeg…