Een kwestie van chemie - Mai Thi Nguyen-Kim RECENSIE

Recensie: Een kwestie van chemie - Mai Thi Nguyen-Kim

Hoezo is chemie niet cool? Mai Thi Nguyen-Kim probeert aan de hand van eenvoudige voorbeelden een link te leggen tussen onze dagelijkse handelingen en de scheikunde. Vele zaken die we elke dag onder ogen krijgen, zijn te verklaren aan de hand van scheikundige principes en dat geeft alles een extra dimensie.

Als je wilt dat mensen iets interessant vinden, moet je de goede toon weten te vinden om het aan de man te brengen. Nguyen-Kim slaagt daar heel goed in. Een kwestie van chemie is geschreven op een speelse manier die eigenlijk steeds je aandacht vasthoudt. De enige valkuil hierbij is dat het soms te eenvoudig kan zijn en daardoor kinderlijk gaat aanvoelen, maar de auteur blijft aan de goede (volwassen) kant van de grens. Er speelt zeker weten een glimlach op je lippen tijdens het lezen van dit boek en dat komt mede door het enthousiasme van de schrijfster, dat van de pagina’s afspat.

Met een onderwerp als scheikunde kan je alle kanten op. Nguyen-Kim houdt het in Een kwestie van chemie zo simpel mogelijk en kan daarbij rekenen op een hele portie herkenbaarheid. De voorbeelden die ze aanhaalt om haar scheikundige wetten op los te laten, zijn bijna allemaal zaken waar iedereen dagelijks mee te maken heeft. Daardoor wordt de interesse ook aangewakkerd, want de motivatie om te weten hoe het nu precies allemaal werkt is veel groter dan bij fenomenen die veel verder van ons af staan.

De speelsheid van Een kwestie van chemie wordt nog benadrukt door de illustraties die af en toe te vinden zijn in het boek. Ze zijn niet talrijk en eigenlijk erg eenvoudig, maar toch geven ze vaak duidelijkheid als een onderdeel ingewikkeld dreigt te worden. Zo een zwart-witte tekening klaart de lucht dan toch weer even op!

Eigenlijk volg je Nguyen-Kim gedurende een dag en dat zorgt er voor dat je ook heel wat meekrijgt van haar persoonlijke leven. Ze weeft alles samen tot een doorlopend verhaal en legt mooie verbindingen tussen de verschillende onderwerpen. De titel van het boek had net zo goed ‘Een dag vol chemie’ kunnen zijn! Door de persoonlijke touch weet de auteur er meer van te maken dan een humoristische verhandeling over chemie en raak je als lezer benieuwd naar de volgende dag in haar leven. Kortom, Een kwestie van chemie mag best een vervolg krijgen! Je kan natuurlijk ook alle artikelen uit de enorme bronnen-lijst gaan opzoeken en doorspitten, maar het is toch veel leuker als Nguyen-Kim ons in haar woorden weer wat wijzer maakt.

Een kwestie van chemie is heel interessant en leest erg prettig, maar de vraag is natuurlijk of het vertelde ook blijft hangen. Waarschijnlijk niet. Als je het boek over een (paar) jaar opnieuw leest, zullen veel verklaringen alweer weggezakt zijn in de krochten van het geheugen waar het licht niet vaak schijnt. Herhaling is toch vaak de beste manier om iets blijvend in je hersenen te verankeren en dat begrijpt Nguyen-Kim heel goed. De basisprincipes worden vaker herhaald in het verhaal en dat houdt je als lezer ook scherp. Eigenlijk moet je er vanaf nu elke dag zelf mee aan de slag. Nadenken over welke atomen en verbindingen er in de producten zitten waar we mee in contact komen en waarom ze de functie vervullen die ze vervullen. Het geeft ook een gevoel van onthaasting, want je moet even stilstaan en nadenken. Water, smartphones, scheten en zoveel andere zaken, lijken niets bijzonder, maar eigenlijk zijn ze dat wel!

Een kwestie van chemie

1  2  3  4  5

Chemie is alles: alles wat we doen, wat ons omringt en wat we voelen heeft te maken met chemie. Dr. Mai Thi Nguyen-Kim presenteert het bewijs met als rode draad een dag uit ons leven. Ze breekt alledaagse fenomenen af tot hun scheikundige elementen. Van wakker worden tot tandenpoetsen, van koffie tot de producten die we kopen, de batterijen in onze mobiele telefoon, recepten en zweetluchtjes: alles is chemie. Ook onze emoties en de chemie tussen mensen komen aan de orde.