Ik durf je niet te zeggen - Christina Lauren RECENSIE

Recensie: Ik durf je niet te zeggen – Christina Lauren

Het schrijversduo Christina Lauren heeft al veel succesvolle boeken op hun naam staan. Is Ik durf je niet te zeggen weer zo’n succes?

In Ik durf je niet te zeggen maken we kennis met de chaotische Hazel. Hazel leerde op de universiteit de jongen Josh kennen, maar nadat ze over zijn schoenen heen had gekotst en hij haar tijdens de daad aantrof met zijn huisgenoot hebben de twee nooit gedate, maar wel een goede vriendschap opgebouwd. Na zeven jaar komen de twee elkaar weer tegen en zijn ze al snel beste vrienden. Ze besluiten om, nadat de vriendin van Josh hem heeft verlaten, op blind double dates te gaan. De dates zijn rampzalig, maar Josh en Hazel hebben wel de tijd van hun leven. Kunnen ze ooit meer worden dan vrienden?

Ik durf je niet te zeggen van Christina Lauren kan met recht weer een succes genoemd worden! Dit boek heeft alles in zich wat een goede chicklit betaamt: humor, romantiek, een leuk plot en een fijne schrijfstijl. Humor speelt een prominente rol in het boek. Door de chaotische aard van Hazel en het feit dat ze een echte flapuit is en totaal geen filter heeft zorgt voor veel hilarische situaties. “Emily wijst naar haar eigen A’s en trekt haar wenkbrauwen op naar mijn pronte C’s. ‘Jij wint’. ‘Wat is de hoofdprijs?’ wil ik weten. ‘Een reusachtige bronzen pik?’. Of: ‘Ook is hij ruim twee meter tien (ik heb hem een keer opgemeten met ongekookte spaghetti) en is hij knap op een ‘weet je zeker dat hij geen brandweerman is?’-manier.”

Hazel is hierdoor een heerlijk eigenzinnig personage dat je direct in je hart sluit. Josh is eigenlijk het tegenovergestelde. Hij houdt van orde en netheid. Daarnaast is hij redelijk introvert. Het tegenovergestelde dus van Hazel. Toch passen de twee karakters perfect bij elkaar en hun verschillende karakters zorgen voor een leuke dynamiek. Ik durf je niet te zeggen is geschreven vanuit het oogpunt van beide karakters. Hierdoor leer je zowel Hazel als Josh goed kennen en snap je de beweegredenen van beide karakters.

Ondanks dat het boek door twee personen is geschreven voelt het hele boek aan als één geheel. De auteurs weten alles met precies genoeg details te omschrijven. Nergens wordt het langdradig. Dit is heel fijn, want je hebt het boek hierdoor in één ruk uit. Het plot zit daarnaast ook nog eens erg goed in elkaar. Ondanks dat je als lezer wel zo ongeveer kan voorspellen wat er gaat gebeurens stoort dit totaal niet. In tegendeel! Dit boek maakt alles waar wat je ervan verwacht en meer! Doordat de personages zo eigenzinnig zijn en zo van het boek afspatten wordt het voorspelbare plot graag vergeven. Daarnaast weten de auteurs erg leuke, interessante en soms toch een aantal onvoorspelbare gebeurtenissen in het boek te plaatsen. Bij elke date waar Josh en Hazel op gaan gebeurt er wel iets dat je niet had verwacht. Je kijkt dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe blind date uit om te zien wat de auteurs nu weer voor je in petto hebben.

Doordat Josh en Hazel zulke heerlijke personages zijn en overduidelijk veel chemie hebben komt de romantiek in het boek ook ontzettend goed tot zijn recht. Je hoopt echt dat de karakters bij elkaar komen en je wil alleen maar doorlezen om te zien of dat gebeurt. Ook is het knap van de auteurs dat de bijpersonages ook echt tot leven komen. In een chicklit worden deze karakters nog wel eens vergeten, maar elk bijpersonage voelt toch bijna net zo levend als de twee hoofdpersonen. Dit is ontzettend knap gedaan!

Kortom, Ik durf je niet te zeggen van Christina Lauren is een echte must-read als je van chicklits houdt of als je al fan bent van dit schrijversduo. Nadat je Ik durf je niet te zeggen uit hebt wil je alleen maar meer lezen van deze fantastische auteurs.

Ik durf je niet te zeggen

1  2  3  4  5

Hazel is spontaan, extravert en soms wat onhandig. Josh is met zijn rustige, introverte en rationele karakter compleet het tegenoverstelde. Toch klikt het heel goed tussen de twee tegenpolen, en daar schrikken ze zelf ook een beetje van. Maar meer dan best friends forever zullen ze nooit worden, toch?

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox