Leren lezen met Kip en Muis en Mol - David Vlietstra RECENSIE

Recensie: Leren lezen met Kip en Muis en Mol - David Vlietstra

In Leren lezen met Kip en Muis en Mol maken we kennis met Kip, Muis en Mol. Kip en Muis zijn vrienden. Muis komt vaak op bezoek bij Kip in het kippenhok, maar Kip komt nooit bij Muis thuis. Dat komt omdat het hok waarin ze woont op slot zit. Kip zou heel graag naar buiten willen en het huis van Muis willen zien. Samen met hun vriend Mol bedenken ze een plan. Mol graaft een tunnel en dan is Kip ineens voor het eerst buiten. Met zijn drietjes gaan ze op pad, richting het huis van Muis. Maar waar was dat ook alweer?

Leren lezen met Kip en Muis en Mol is het tweede samenleesboek in de serie. Elk hoofdstuk, acht in totaal, begint met een stuk langere tekst in een kleine letter die je samen kunt lezen. Daarna gaat het verhaal verder in korte zinnen in een grote letter die het kind (vanaf 6 jaar) zelfstandig kan lezen. Het hoofdstuk eindigt weer met een stuk langere tekst. Deze opzet leest zeer prettig. Afgezien dat het gezellig is om samen te lezen, leert het kind eerst een stukje van het verhaal en de personages kennen voordat het zelf verder leest. Ook maakt het alvast kennis met een aantal woorden die terugkomen in de stukken die het zelf leest, waardoor de woordenschat, uitspraak en het begrijpend lezen sneller zal ontwikkelen. De schrijfstijl van David Vlietstra past goed bij de doelgroep, zonder omhaal of moeilijke benamingen ontvouwt zich een spannend verhaal over vriendschap, samenwerken en creatief zijn in het bedenken van oplossingen zoals met de kar die ze meetrekken. De ene keer wordt hij gebruikt als huisje, de andere keer als boot of als schuilplek tegen de regen.

Renske de Kinkelder gaf de hoofdpersonen in Leren lezen met Kip en Muis en Mol een gezicht. De illustraties, uitgevoerd in waterverf, zijn eenvoudig maar met veel emotie en spanning op de gezichten van de dieren en in de houdingen, waardoor het verhaal van Vlietstra nog meer gaat leven. De kleuren die ze gebruikt, veelal rood, bruin en groen, komen terug in de vormgeving van de tekst waardoor de opmaak een mooi geheel vormt.

Leren lezen met Kip en Muis en Mol is een fijn samenleesboek voor kinderen vanaf 6 jaar. De thema’s: vriendschap, samenwerken en creatieve oplossingen bedenken voor een probleem, nodigen uit tot een waardevolle discussie met het kind. Vraag wie zijn/haar beste vrienden zijn. Leg uit dat samenwerken soms beter kan zijn dan alles alleen te willen doen en bedenk eens een creatieve oplossing voor een gebruiksvoorwerp. Als laatste kun je met de beschrijving achterin het boek een echte bolderkar, met Kip, Muis en Mol erin, knutselen!

Leren lezen met Kip en Muis en Mol

1  2  3  4  5

jeugdboek, leren lezen, serie, Kip en Muis, dieren, met illustraties, Nederlands, van eigen bodem
    Het tweede heerlijke samenleesboek in deze vrolijke serie. Bij ieder hoofdstuk lees je eerst een stukje samen, daarna kan het kind zelfstandig verder. Voor voorlezers en kinderen vanaf 6 jaar (na 6 à 8 maanden leesonderwijs).
    Muis nodigt Kip en Mol uit om met hem mee te lopen naar huis, zodat hij ook eens visite heeft. Hij dacht dat hij de weg goed kende, maar al snel verdwalen de drie vrienden. Daar komt nog bij dat Mol het zwaar heeft: zijn lichaam is bedoeld om door de grond te gaan en niet om lange tochten over de grond te maken. Kunnen ze wel met z'n drieën verder? Ze besluiten het niet op te geven.