Instappen maar! - Vivian den Hollander RECENSIE

Recensie: Instappen maar! - Vivian den Hollander

Als je kinderen of kleinkinderen hebt, kan het bijna niet anders dan dat je Lisa en Jimmy kent! Een vrolijk duo op de kleuterschool dat kleine kinderavonturen beleeft. Avonturen die voor alle kinderen herkenbaar zijn. De verhalen spelen zich thuis, op school of dicht bij huis af en gaan vaak over ‘gewone’ dingen. Over alledaagse dingen die voor jonge kinderen bijzonder zijn, zoals een broertje of zusje krijgen, voor het eerst naar school, zwemles, tanden wisselen, dierendag… De avonturen zijn soms een tikje spannend misschien, want vooral Jimmy durft dingen die niet iedereen durft.

Al jarenlang schrijft Vivian den Hollander een boek over Lisa en Jimmy dat te maken heeft met het thema van de Kinderboekenweek. In 2019 is het thema ‘Reis mee!’ en de nieuwe avonturen van Lisa en Jimmy staan in Instappen maar!. In het eerste verhaaltje is Jimmy een beetje te laat op school want hij heeft zijn opa en oma naar Schiphol gebracht. In het tweede verhaaltje heeft de juf een leuke les over reizen georganiseerd en gaan alle kinderen op reis, met de trein en op vakantie naar de camping. Het derde verhaaltje gaat over de reis die de klas zelf gaat maken, met de mooie bus van de vriend van de juf en het vierde verhaaltje gaat over het schoolreisje zelf.

‘We hebben mijn opa en oma weggebracht,' legt Jimmy uit. ‘Ze gaan op reis.’ ‘Dat komt goed uit,’ zegt de juf. ‘Wij gaan met de klas ook op reis.’

Den Hollander houdt in haar verhaaltjes rekening met alle kinderen. De klas is multicultureel, met kinderen met verschillende achtergronden. Maar, zo blijkt ook uit Instappen maar!, ze maakt ook heel subtiel duidelijk dat er bij sommige kinderen thuis weinig te besteden is, terwijl andere kinderen gewend zijn dat alles kan. Zo gaat Marieke altijd kamperen in Frankrijk, gaat Simon in de winter skieën, maar gaat Tessie nooit op reis. De opmerking is klein en terloops, maar heel doeltreffend.

De boeken over Lisa en Jimmy zouden echter niet zo leuk zijn als ze niet waren geïllustreerd door Dagmar Stam. Zoals alle Lisa en Jimmy-boeken staan op iedere bladzijde grote full-color illustraties. De illustraties zijn vrolijk en gezellig en nodigen ieder kind uit om het boekje op te pakken en te bekijken. Er valt veel te zien en veel te praten over de tekeningen. Leuk is dat de verschillende kinderen goed herkenbaar zijn. Stam verdiept zich duidelijk goed in de verhalen die ze illustreert. Voor de cover zijn, zowel voor de voor- als voor de achterkant, aparte illustraties gemaakt die feilloos bij de verhalen passen maar die niet binnenin het boek zijn. Het zijn dit soort zorgvuldige keuzes die boeken als Instappen maar! heel aantrekkelijk maken.

Instappen maar! is een heel erg leuk boek om voor te lezen aan je (klein)kind(eren). De verhalen zijn leuk voor jongens en voor meisjes. De hoofdpersonen in de verhalen zijn kleuters, maar de boeken zijn ook leuk om met je peuter te lezen of juist met iets oudere kinderen in groep 3. Je kan niet anders dan houden van Lisa en Jimmy!

Recensie: Instappen maar! - Vivian den Hollander

Lisa en Jimmy - Instappen maar!

1  2  3  4  5

Reis mee met Lisa en Jimmy!

Jimmy heeft iets leuks te vertellen in de klas: hij is naar Schiphol geweest om zijn opa en oma weg te brengen! En dat komt mooi uit, vertelt de juf, want ze gaan met de hele klas op reis. Lisa, Jimmy en de andere kleuters maken paspoorten, vullen koffers en bouwen een trein na met stoelen. En het allerleukste: ze gaan op stap met een ouderwetse schoolbus! Maar waarheen is nog geheim...

Instappen maar! is een herkenbaar verhaal voor kleuters met vrolijke illustraties van Dagmar Stam.