De avonturen van Pinokkio - Carlo Collodi RECENSIE

Recensie: De avonturen van Pinokkio - Carlo Collodi

Wanneer Gepetto een bijzonder stuk hout krijgt, besluit hij er een mooie houten pop van te maken, een wonderlijke marionet. Maar dan blijkt deze marionet te leven. Pinokkio moet Gepetto en de Fee gehoorzamen, maar hoe moet hij dat doen met een wereld vol verleiding? Ga mee op avontuur met Pinokkio!

Iedereen kent het verhaal van Pinokkio wel een beetje. De houten pop die tot leven komt en stoeit met eerlijk zijn. Wanneer hij niet eerlijk is, groeit zijn neusje telkens een beetje. De boodschap van dit klassieke Italiaanse sprookjesverhaal is duidelijk: het leert kinderen dat eerlijk zijn ontzettend belangrijk is. Duidelijk is dat dit verhaal tijdloos is en nog altijd vermakelijk voor jong en oud.

Dit boek, met teksten van Carlo Collodi en illustraties van Justine Brax is een vernieuwde versie. De teksten zijn ingekort en bewerkt, de illustraties zijn een nieuwe interpretatie van het verhaal. Dit project staat onder leiding van Benjamin Lacombe. De reeks van boeken is gebouwd rondom de beelden van telkens één kunstenaar en deze staan centraal in het boek, vandaar dat het een beeldverhaal wordt genoemd. De illustraties zijn dan ook het eerste wat opvalt. Deze zijn zo bijzonder en kunstzinnig. Het oog voor detail is zo goed, er is zoveel diepte en hoe Justine Brax heeft gewerkt met verschillende kleuren, donker en licht is ook erg mooi. De meeste illustraties zouden zo een schilderij kunnen zijn.

Naast dat je De avonturen van Pinokkio oneindig kan doorbladeren en je kan verwonderen over dit stukje kunst, kan je het natuurlijk ook lezen. Het verhaal in het boek is ingekort tot dertig hoofdstukken. Ieder hoofdstuk is circa vier pagina’s, inclusief tekst en beelden. Ieder hoofdstuk begint met een korte inleiding. Dit zijn enkele regels om terug en vooruit te blikken in het verhaal. De avonturen van Pinokkio is voor lezers en luisteraars vanaf 8 jaar. Echter, er staan woorden in dit boek die toch wel erg lastig zijn voor deze leeftijd. Dat is het enige minpunt dat te noemen is van De avonturen van Pinokkio. Het mooiste aan de tekst in dit boek is dat Carlo Collodi het publiek direct aanspreekt. Zo schrijft hij aan het einde van hoofdstuk 1: “Het vervolg van dit avontuur is zo bizar dat je het misschien niet eens gelooft…” Carlo Collodi slaagt er telkens in om de lezer nieuwsgierig te houden om je fantasie de vrije loop te laten gaan.

Deze special edition van Pinokkio is een echte aanrader. Lees alles over de Sprekende Krekel, Gepetto, de Fee, Vuurvreter, de Vos, de Kat, het mooie meisje met de blauwe lokken, de Haai en natuurlijk de geliefde Pinokkio. Want hoeveel fantasie deze verhalen ook hebben, het karakter van Pinokkio is maar al te herkenbaar..

In deze reeks van Benjamin Lacombe zijn ook De tovenaar van Oz en Duimelijntje al uitgebracht.

De avonturen van Pinokkio

1  2  3  4  5

Pinokkio wil Gepetto en de Fee met de blauwe haren wel gehoorzamen, maar tegelijk kan hij geen weerstand bieden aan al die verrukkelijke verleidingen van het leven. De ongeloofl ijke avonturen van de houten marionet vertellen over die verscheurdheid, en over het zien en krijgen van nieuwe kansen.