Heldinnenbrieven - Ovidius RECENSIE

Recensie: Heldinnenbrieven - Ovidius.

Heldinnenbrieven bevat negen brieven, geschreven vanuit het perspectief van sterke vrouwen als Penelope, Medea en Dido. Nu zijn deze mythische vrouwen aan het woord, hoewel ze leefden in een wereld waarin mannen de scepter zwaaiden. De vrouwen schreven brieven aan hun geliefden. Sommigen voelden zich verdrietig of boos, sommigen zelfs radeloos en in de steek gelaten. Is Medea van plan haar kinderen uit wraak te vermoorden? Hélena verzet zich tegen Paris' voorstel om met hem weg te lopen naar Troje. Ariadne heeft Theseus met haar draad uit het Labyrint gered en is met hem van Kreta gevlucht, maar als ze wakker wordt is Theseus er vandoor gegaan…

Heldinnenbrieven begint met een fijn voorwoord. Vertaalster Marietje d'Hane-Scheltem heeft het over het ontstaan en het doel van Heldinnenbrieven. Ze geeft toelichting over wat Heldinnenbrieven nou eigenlijk voor een boek is. Dit is een prettig begin, omdat de lezer nu met enige voorkennis aan de negen brieven begint. De lezer weet wat Ovidius’ beweegredenen waren om de brieven te schrijven, waardoor de brieven een spannende, ietwat feministische, betekenis krijgen.

Iedere brief begint met een cursieve alinea met algemene achtergrondinformatie. De setting waarin de brief geschreven is wordt uitgelegd en de briefschrijfster en lezer worden kort genoemd met de samenvatting van hun levensverhalen. Ook al heeft de lezer geen enkele voorkennis van de personages in de (Griekse) mythologie; dankzij de informatie-alinea’s leest de lezer soepel de brieven door en is de lezer ruim voldoende op de hoogte van wat er speelt. Het is onwijs prettig dat deze alinea’s er zijn, omdat ze ervoor zorgen dat de brieven de lezer gemakkelijker bereiken.

Dankzij zowel de informatie aan het begin van iedere brief, als de goed te lezen dichtvorm van Ovidius kan de lezer met gemak met Heldinnenbrieven op de bank kruipen om plezierig te lezen. De zinnen voelen aan als 'normaal Nederlands' en zijn duidelijk opgebouwd. Hoewel het oog een gedicht ziet, met zinnen die halverwege op een nieuwe regel starten, is de inhoud goed leesbaar. Mochten er toch onduidelijkheden in de tekst staan, zoals onbekende plaatsnamen of handenvol mythische namen, dan heeft de lezer altijd nog houvast aan de voetnoten. In Heldinnenbrieven is niet zuinig omgegaan met voetnootgebruik. De voetnoten leggen ieder moeilijk woord of iedere lastige naam uit, wat positief bijdraagt aan het duidelijk maken van een eeuwenoud verhaal.

Tot slot is er een heuse brief van Ovidius’ vrouw toegevoegd, geheel in het jasje van een mythologische heldin die aan haar held schrijft. Mochten de mythologische personages nog niet leerzaam genoeg zijn, dan duik je als lezer ook nog de periode rond het jaar nul in. Ovidius heeft zelf ook een spannend leven gehad, met zijn (in scène gezette?) verbanning naar het verre Tomis. Hierdoor bleef zijn vrouw eenzaam achter. Reden genoeg voor een brief naar haar geliefde, net als al die andere heldinnen.

Heldinnenbrieven bevat negen brieven van mythologische heldinnen aan hun mythologische helden. Hoewel de brieven in dichtvorm zijn opgesteld, zijn ze duidelijk te lezen met heldere taal. De handige voetnoten en alinea’s met achtergrondinformatie aan het begin van iedere brief hebben hun steentje bijgedragen in het duidelijk maken van Ovidius creaties. Het voorwoord van d'Hane-Scheltem én de toegift van Ovidius’ vrouw op het einde maken Heldinnenbrieven tot een ware aanrader!

Recensie: Heldinnenbrieven - Ovidius.

Heldinnenbrieven

Ovidius

12 juni 2019

ISBN 9789025310233
    Uitgever Athenaeum
    166 pagina's

Athenaeum

1  2  3  4  5

Sterke vrouwen als Penelope, Medea en Dido zijn bekend uit de mythologie, waarin mannen de dienst uitmaken. Nu zijn de vrouwen aan het woord. Ze schrijven brieven aan hun geliefden. Ze voelen zich in de steek gelaten, verdrietig, boos, soms zelfs radeloos.

Ovidius heeft zich in hun situatie ingeleefd en beschrijft hun gevoelens – op een onverwacht ogenblik in het verhaal. Medea is nog niet van plan haar kinderen uit wraak te vermoorden. Hélena verzet zich nog tegen Paris' voorstel (ook als brief te lezen, hoewel hij natuurlijk geen "heldin' is) om met hem weg te lopen naar Troje. Ariadne heeft Theseus met haar draad uit het Labyrint gered, en is met hem van Kreta gevlucht. Ze wordt 's ochtends wakker op het eiland Naxos, mist hem in bed en ziet zijn schip in de verte wegvaren…

Deze uitgave bevat een selectie: negen brieven zijn voldoende om onder de indruk te raken van Ovidius' originele opzet en spel met de mythologie.