Schilderslief - Simone van der Vlugt RECENSIE

Recensie: Schilderslief - Simone van der Vlugt

Geertje Dircx groeit op in Edam en aan mannelijke aandacht geen gebrek, ze ontmoet en trouwt met Abraham, een zeeman. Al na vier maanden gaat Geertje, nu weduwe noodgedwongen als kindermeisje aan de slag in Amsterdam bij niemand minder dan de schilder Rembrandt van Rijn. Al snel valt Rembrandt voor de schoonheid van Geertje en ook al kan hij haar niet huwen, toch leven ze jaren als man en vrouw. Totdat Rembrandt haar laat opsluiten en veroordelen tot twaalf jaar in het spinhuis.

Simone van der Vlugt durft het aan om onze ‘nationale held’ Rembrandt van Rijn in Schilderslief van zijn voetstuk af te stoten. Gebaseerd op historische feiten en door haar fantasie de vrije loop te laten schildert ze een prachtig portret van het personage Geertje Dircx. Er is weinig bekend over deze vrouw, waarschijnlijk juist omdat de schilder haar zo slecht heeft behandeld. Simone van der Vlugt benadrukt dat ze vindt dat deze vrouw beter verdient en deze noodzaak voel je in elke zin. Je voelt zo diep met het personage mee dat je niet anders kunt dan hopen dat dit het ware verhaal is.

Zoals Simone van der Vlugt het zelf omschrijft gaat Schilderslief over ‘girl power in de zeventiende eeuw’. Een vrouw wiens eer haar wordt ontnomen door lege beloftes waar ze zich tot het eind aan vast blijft klampen gelovend in de liefde en de goedheid van de man van haar dromen. Een vrouw die vecht voor haar rechten tot het allerlaatste moment.

Schilderslief is een boek dat leeft. Je voelt een gepassioneerde hartslag in elke pagina en slaat deze steeds sneller om in de strijd naar rechtvaardigheid. De schrijfstijl is luchtig, helder en zonder poespas. Om deze reden voelt het niet aan als fictie maar als ‘dit is hoe het is gegaan’.

Achterin het boek vertelt Simone van der Vlugt over het onderzoek dat ze heeft gedaan naar dit verhaal en de personages. Ook legt ze uit welke personages ze heeft verzonnen en welke gebaseerd zijn op gevonden verklaringen. Ze benadrukt ten zeerste dat het absoluut niet haar bedoeling is om Rembrandt van Rijn zwart te maken, echter ervaar ik het alsof mijn ogen geopend zijn betreft deze nare arrogante man. Niet voor niets zijn alle verklaringen en papieren rondom dit verhaal jarenlang geheim gehouden. Deze extra informatie brengt het verhaal nog meer tot leven.

Kortom, niets dan mooie en positieve woorden over Schilderslief. Een aanrader voor iedereen die zijn of haar feministische kant een boost wil geven. Ik geef dit boek vijf hartjes.

Schilderslief

1  2  3  4  5

Op een julidag in 1650 wordt Geertje Dircx door het vroedschap van Amsterdam aangehouden, in een koets getrokken en voor twaalf jaar opgesloten in het spinhuis van Gouda. Van een proces is geen sprake: ze wordt monddood gemaakt. Haar geliefde Rembrandt van Rijn heeft daartoe opdracht gegeven. Vanuit het spinhuis blikt Geertje Dircx terug op haar leven. Ze is van eenvoudige komaf, wordt jong weduwe, maar weet zich te redden door als kindermeisje voor een welgestelde familie in Hoorn te werken. Als die betrekking eindigt, gaat ze naar Amsterdam en treedt ze in dienst bij Rembrandt van Rijn. Hij zoekt een kindermeisje voor zijn zoon Titus, omdat zijn vrouw Saskia ernstig ziek is. Na Saskia's dood bestiert Geertje al snel het hele huishouden, zorgt voor Titus en voor de eenzame Rembrandt. Jarenlang leven ze als een getrouwd paar, en Rembrandt geeft haar de sieraden uit Saskia's erfenis. Maar op een gegeven moment blijkt zijn liefde voor Geertje niets meer waard. Geertje laat het er niet bij zitten en klaagt de beroemde schilder aan.

Simone van der Vlugt over Schilderslief: 'Het valt me op dat in het herdenkingsjaar van Rembrandt zijn liefdesrelatie en conflict met Geertje Dircx nergens ter sprake komen. Alsof men het daar liever niet over heeft, omdat het een heel ander licht op Rembrandt werpt. Maar ik vind het vooral belangrijk dat er eerherstel voor Geertje komt.'