Alles op alles - Marijke Vos RECENSIE

Recensie: Alles op alles - Marijke Vos

Wanneer Nadja’s oudtante, Ella, in het ziekenhuis komt te liggen, pakt Nadja haar spullen en vertrekt naar Engeland. Ze gaat er naartoe om op het huis van Ella te passen. Het is een klein huisje dat deel uitmaakt van landgoed Stonewood. Op dat landgoed staat ook een gigantisch landhuis, dat behoort tot de familie Stonewood. Echter staat dat landhuis al jaren leeg en er is Nadja altijd verteld er niet in de buurt te komen. Totdat Nadja een oud dagboek van oudtante Ella vindt, die meer duidelijkheid geeft over het landgoed en de familie Stonewood. Wanneer het landhuis gesloopt dreigt te worden, besluit Nadja er alles op alles te zetten om dat niet door te laten gaan.

Alles op alles is geschreven door Marijke Vos. We kennen haar al van het boek Van Chanel naar flanel. Ook Alles op alles is een heerlijke feelgood roman dat vlot wegleest. We volgen niet alleen Nadja, ook haar zusje Britt, haar oudtante Ella en de arrogante Benjamin. Door de mooie omgeving waar het verhaal zich afspeelt, de vermakelijke personages en de prettige schrijfstijl van Marijke Vos verdient dit boek vier dikke hartjes. Het boek is enkel beschikbaar als e-book of luisterboek, maar dat maakt Alles op alles alleen nog maar meer toegankelijk. Je kan e-books namelijk direct al lezen op je smartphone, tablet of natuurlijk je e-reader.

De sfeer van dit boek is heerlijk. Het speelt zich af in een mooi stukje van Engeland. Door de prettige schrijfstijl van Marijke Vos is het net alsof je zelf in Engeland bent, alsof je zelf over het landgoed Stonewood loopt. Marijke Vos schrijft erg beeldend, zonder dat het saai of langdradig wordt. Ze weet de details goed in het verhaal of de dialogen te verwerken, zodat het niet te stoffig wordt. Sterker nog, het boek leest erg makkelijk weg, er wordt gebruik gemaakt van simpel taalgebruik zonder dat het kinderachtig overkomt. Als lezer heb je dus zeker wel het gevoel dat je een roman voor volwassenen aan het lezen bent. Het simpele taalgebruik past trouwens helemaal bij het gevoel van deze prettige feelgood roman. Her is geen zwaar verhaal, maar een heerlijk boek om tussendoor te lezen.

Een andere kracht van dit boek zit hem in de personages. Nadja is een fijn personage om over te lezen; een personage aan wie de lezer zich niet snel zal ergeren. Haar acties zijn rationeel, terwijl ze tegelijkertijd spontaan overkomt. Een ander groot pluspunt, wellicht wel de belangrijkste, is het verhaal zelf. Wanneer Nadja op een gegeven moment het dagboek van haar oudtante vindt, krijg je als lezer ook fragmenten uit het dagboek te lezen. We springen steeds ongeveer zestig jaar terug in de tijd, de tijd waarin Ella nog jong was. Door het dagboek kom je niet alleen meer te weten over Ella, maar ook over de familie Stonewood. Dat geeft het een soort extra dimensie aan het verhaal, wat Alles op alles nog leuker om te lezen maakt. Daarnaast komen er verschillende plottwistten in het verhaal voor, zeker op het einde. Dit maakt het verhaal allesbehalve voorspelbaar.

Alles op alles is een erg fijne stand-alone van Marijke Vos. Het is een heerlijk verhaal over liefde, familie en vriendschap. Het is een boek dat haar lezers warm gaat houden in de komende koude wintermaanden.

Recensie: Alles op alles - Marijke Vos

Alles op alles

1  2  3  4  5

Wanneer haar oudtante Ella een beroerte krijgt, aarzelt Nadja geen moment: ze besluit haar zojuist gestarte sabbatical door te brengen in Ella's kleine huis in Engeland. Als kind spendeerde Nadja elke zomervakantie met haar ouders en zusje bij haar oudtante, aan de rand van het landgoed Stonewood, en fantaseerde over het verlaten landhuis. Haar oudtante was echter altijd heel duidelijk: je mag er nooit bij in de buurt komen. Wanneer Nadja Ella's oude dagboek vindt, stuit ze op een mysterieuze geschiedenis, en ze krijgt het landhuis niet meer uit haar gedachten. Waarom is het al zo lang onbewoond?

De idylle van Nadja's verblijf wordt ruw verstoord als het landgoed een nieuwe eigenaar blijkt te hebben. Het miljoenenbedrijf Logan Enterprises en de arrogante projectontwikkelaar Benjamin Logan, willen het huis slopen. Samen met een paar excentrieke dorpsbewoners zet Nadja alles op alles om het landhuis te redden. Maar is Benjamin wel echt de vijand?

• Geef je op voor de Chicklit.nl leesclub met Als ik je weer zie

• Mijn grote flapjesboek van alle dieren - Carrie Love

• Argylle - Elly Conway