Raaf en Papegaai: naar het land van de rijzende zon - Li Lefébure & Jenny Bakker RECENSIE

Recensie: Raaf en Papegaai, naar het land van de rijzende zon - Li Lefébure & Jenny Bakker

Raaf en Papegaai - naar het land van de rijzende zon is een prachtig samenleesboek van Li Lefébure & Jenny Bakker. In dit verhaal volg je de reis van Raaf en Papegaai naar Japan. Maar al snel krijgt Papegaai een vreemd gevoel in zijn buik, alsof er iets gaat gebeuren. Heeft Papegaai gelijk, of is het vals alarm?

Raaf en Papegaai - naar het land van de rijzende zon begint met een uitleg over de drie verschillende leesniveaus die in dit boek zijn opgenomen. Op deze manier kun je de kinderen precies laten zien wanneer zij iets mogen lezen. Ook staat er uitgelegd welke niveaus er zijn, maar dit is niet volgens de Nederlandse Avi niveaus, maar dit is aan de hand van hoeveel jaar leesonderwijs een kind heeft gehad. Het start bij 1 jaar leesonderwijs, maar goede lezers die nog niet een heel jaar in groep 3 zitten zullen dit prima kunnen lezen. Het was wellicht makkelijker geweest wanneer er Avi niveaus bij hadden gestaan.

Wat ik erg mooi vind aan Raaf en Papegaai - naar het land van de rijzende zon is dat je per spread steeds één doorlopende prent ziet. Hierdoor werkt het samen lezen extra goed, de kinderen kijken naar de prent en lezen ondertussen een bepaald stukje. Wanneer een ander kind verder leest is nog steeds dezelfde prent zichtbaar, waardoor kinderen er eerder voor zullen kiezen om mee te kijken naar de tekst dan alleen naar de prent te kijken.

De illustraties in Raaf en Papegaai - naar het land van de rijzende zon zijn heel erg mooi. Het lijken bijna schilderijen. Ze zijn heel gedetailleerd en de verschillende diersoorten zijn goed te herkennen. Ook is er veel aandacht besteed aan planten en bloemen. Wanneer je het boek hebt uitgelezen kom je bij een pagina waarop allerlei weetjes staan over de flora en fauna die in dit boek zijn voorgekomen. Daarna is er een quiz in het boek opgenomen. Dit maakt het boek erg leerzaam.

Concluderend hebben Li Lefébure & Jenny Bakker met Raaf en Papegaai - naar het land van de rijzende zon een prachtig boek gemaakt met drie leesniveaus. Naast de leesbevordering is het boek ook nog eens heel leerzaam qua flora en fauna in de omgeving van Japan. Houd er wel rekening mee dat de leesniveaus niet op Avi niveau zijn geschreven, maar dat je zelf zult moeten kijken wat er past bij het kind.

Raaf en Papegaai 0 - Naar het land van de rijzende zon

1  2  3  4  5

Een spannend samenleesverhaal, geschreven in drie leesniveaus, van gemiddeld één tot drie jaar leesonderwijs. Boordevol weetjes en prachtige illustraties. Voor lezers vanaf 6 jaar.
    Het is weer zover. Raaf en Papegaai gaan op avontuur! Ditmaal gaat de reis naar Japan. Het land van de rijzende zon. En het land van de slapende vulkaan Fuji. Papegaai heeft zin in de reis, maar hij heeft ook de hele tijd het gevoel dat er iets staat te gebeuren. Als hij het voelt rommelen, is hij bang dat Fuji toch op uitbarsten staat …