Het oppasmonster: op zoek naar het Monstereiland - Tuutikki Tolonen RECENSIE

Recensie: Het oppasmonster: op zoek naar het Monstereiland - Tuutikki Tolonen

Tuutikki Tolonen is een Finse schrijver en de serie van Het oppasmonster is een van de populairste kinderboeken van dit moment. In dit 2e deel, Op zoek naar het Monstereiland is monster Grah terug gegaan naar de monsterwereld en Maikki gaat hem achterna. Dit blijkt moeilijker dan gedacht. Het is het begin van een spannend avontuur met Grah, Maikki en de hulp die ze krijgen van de poortwachter en de broer en zus van Maikki. Ga jij mee op reis met het oppasmonster in dit monsterlijk grappige boek?

Dat Het oppasmonster een groot succes is, mag duidelijk zijn. De boeken zijn inmiddels aan meer dan twintig landen verkocht en de 1e film van het Oppasmonster is in de maak. Het boek is aan te raden voor de leeftijd van 6 – 10 jaar, maar eigenlijk is het voor veel meer leeftijden aantrekkelijk. Het oppasmonster: Op zoek naar monstereiland is een verhaal vol fantasie en avontuur. Zo is er het monster Grah dat zichzelf onzichtbaar kan maken, is er een ochtendjas die tot leven komt en zijn er mierenkolonies die werken als een soort postbezorgers. Tuutikki Tolonen heeft ook in dit 2e deel een bijzondere wereld weten te scheppen. Het 1e deel speelde zich af in de mensenwereld, waar ineens monsters tevoorschijn kwamen. Nu in dit 2e deel reizen we samen met Maikki af naar de monsterwereld. Door deze variatie in het verhaal blijft Het oppasmonster vernieuwend en origineel. De kwaliteit is in ieder geval nog even goed als het 1e deel. Het boek leest vlot door en de dialogen zijn grappig en leuk. Maikki, broer Kaapo en zus Hilla zijn bijdehand en heerlijk onwetend. Voor kinderen zal het boek spannend zijn, want in Op zoek naar het monstereiland moet dit gezelschap allerlei testjes doorstaan.

Het oppasmonster: Op zoek naar het Monstereiland is een boek met voornamelijk tekst. Wel staan er enkele eenvoudige illustraties van Gurli Feilberg. De illustraties zijn meer schetsend. Daardoor zijn ze soms wat vaag, wat juist leuk is. Dit laat genoeg ruimte over voor de fantasie van de kinderen zelf.

De serie van Het oppasmonster zou ik zeker aanraden. Tuutikki Tolonen laat met dit vervolg zien dat ze geen eendagsvlieg is en dat ze, na het winnen van de Arvid Lydecken-prijs (de prijs voor het beste Finse jeugdboek), fantastische boeken blijft schrijven en vast en zeker nog meer prijzen gaat binnenslepen. Dit boek is voor jong en oud, voor jongens en meisjes.. voor ieder kind een groot avontuur om te lezen!

Het oppasmonster - Het oppasmonster op zoek naar het Monstereiland

1  2  3  4  5

In Het oppasmonster van de Finse schrijfster Tuutikki Tolonen krijgen drie kinderen een monster als oppas. Hun gruwelijk grappige avonturen gaan verder in deel 2: Het oppasmonster op zoek naar het Monstereiland. Met vrolijke illustraties van Gurli Feilberg.
    Oppasmonster Grah is naar de monsterwereld vertrokken en Maikki reist hem achterna om hem terug te halen. Alleen blijkt het niet makkelijk om hem te vinden. Gelukkig wordt Maikki begeleid door de enigszins maffe, maar behulpzame poortwachter. Ondertussen zijn Maikki's broer Kaapo en zus Hilla juist op zoek naar Maikki. Maar hoe gaan ze haar ooit terugvinden? En wie is toch die mysterieuze en angstaanjagende heerser van de monsterwereld? Opnieuw een grappig en spannend avontuur van deze Finse bestsellerauteur.
    Het oppasmonster is bekroond met de prestigieuze Arvid Lydecken Award. Deze Finse bestseller is inmiddels aan meer dan twintig landen verkocht en is er een film in de maak.